byta sand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • el_pako
    • November 2005
    • 276

    byta sand?

    finns det någon som har ett bra knep på att byta sand? orkar verkligen inte ta ut alla fiskar och hålla o med all vatten etc. ...har ett 500 l kar som har skit fult grus som jag vill byta rill biltemas råda sand,finns det ingen enkelt o lätt knep?
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    #2
    Töm ur ca 30-40% vatten ur akvariet och sätt igång att skopa upp sanden.
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      tja du, tror nog att de blir minst lika jobbigt o inte tömma akvariet först,
      o så kan fiskarna nog bli rejält stressadde om du ska ta ur all inredning o sen tömma all sand o sen i med ny,

      ja hade utan tvekan tömt akvariet först
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • el_pako
        • November 2005
        • 276

        #4
        så jag borde ta ut alla fiskar o sätta dem i hinkar,och även ta ut inredningen?

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          frågar du mig så skulle ja aldrig utsätta mina fiskar för så mycke stress i alla fall.. så ja säger JA, du ska absolut ta ur all inredning.
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • el_pako
            • November 2005
            • 276

            #6
            Ursprungligen postat av andreassofus
            frågar du mig så skulle ja aldrig utsätta mina fiskar för så mycke stress i alla fall.. så ja säger JA, du ska absolut ta ur all inredning.

            men det finns väll inget annat sätt

            Kommentar

            • Gimbo
              • January 2005
              • 2734

              #7
              Garanterat så blir det ett stressande moment för dina firrar. Men, tror inte det är något problem för dem om du är försiktig. Kan ju ta en halva i taget så de har lite gömmställen kvar.
              -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

              Kommentar

              • el_pako
                • November 2005
                • 276

                #8
                när jag endå har skapat en tråd.....hur många kilo sand bör jag fixa? mitt akvarium är L*2m, B*0.5 m,H*0.45 m....såg förut någon slags räknings sätt =S men någon som kan ge tips om hur många säckar blästersand(25 kg) jag bör fixa? =)

                Kommentar

                • el_pako
                  • November 2005
                  • 276

                  #9
                  Ursprungligen postat av Gimbo
                  Garanterat så blir det ett stressande moment för dina firrar. Men, tror inte det är något problem för dem om du är försiktig. Kan ju ta en halva i taget så de har lite gömmställen kvar.
                  men jag tror jag kommer göra om inredningen med,så det får nog bli att ta upp fiskarna med? vadå,vad kan hända om man tar upp dom och sätter dem i hinkar udner en timme medans?

                  Kommentar

                  • andreassofus
                    • November 2005
                    • 5643

                    #10
                    om du sätter dom i hinkar kommer de inte hända nånting.. tror dom uppskattar de istället för o va i akvariet,
                    20% av vattenvolymen brukar va lagom med grus. alltså om det är 100l vatten så ska du ha 20kg grus,, de brukar stämma o bli ganska bra
                    Mvh Andreas
                    min zoon
                    msn adress

                    Kommentar

                    • Gimbo
                      • January 2005
                      • 2734

                      #11
                      Ursprungligen postat av el_pako
                      men jag tror jag kommer göra om inredningen med,så det får nog bli att ta upp fiskarna med? vadå,vad kan hända om man tar upp dom och sätter dem i hinkar udner en timme medans?
                      Händer inget speciellt. De blir lite konfundersamma över situationen
                      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                      Kommentar

                      • Robot
                        • February 2004
                        • 1174

                        #12
                        Plocka ur inredningen och lägg den i hinkar.. Fyll sen hinkarna med vatten från akvariet och flytta över fisken... Fisken kommer knappt märka nåt.. Använd sen vattnet från hinkarna till det "nya" karet... Spara så mycket vatten du kan, byter du sand så försvinner många goda bakterier..

                        Kommentar

                        • el_pako
                          • November 2005
                          • 276

                          #13
                          ok tack för alla svar =D så et var alltså 20 kg per 100 liter alltså? låter som en lite konstig mätning =S men men

                          Kommentar

                          • andreassofus
                            • November 2005
                            • 5643

                            #14
                            Ursprungligen postat av el_pako
                            ok tack för alla svar =D så et var alltså 20 kg per 100 liter alltså? låter som en lite konstig mätning =S men men
                            ja kör så i alla fall. har hört från flera affärer att man kan mäta så o ja gör de själv.. varför lät de så konstigt menar du??
                            hur tycker du att man ska mäta?
                            Mvh Andreas
                            min zoon
                            msn adress

                            Kommentar

                            • el_pako
                              • November 2005
                              • 276

                              #15
                              nee men det lär ju va stor skillnad om man har ett akvarium som är stort i höjen,och ett annat som är lägre och bredare

                              Kommentar

                              Arbetssätt...