inredning till blå ciklid, nyckelhålsciklid och palettciklid!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joachim.S
    • December 2005
    • 417

    inredning till blå ciklid, nyckelhålsciklid och palettciklid!

    Jag har ett 240 liters akvarium som jag hade tänkt att ha typ 5 blå ciklider, 4 nyckelhålsciklider och 2 palettciklider i. Jag var i affären och var precis på att köpa den, men så ändrade jag mig för att jag vill ju såklart inreda akvariet så det passar alla fiskarna först. Så jag har tänkt igenom lite och nu undrar jag lite hur jag ska ha det. några förslag???

    Jag har läst att man kan dela av med en rot så paletterna kan ha sitt lilla revir på ena sidan under leken .Och hur stor yta ska blå cikliderna ha när de leker? har hört att de ska ha en öppen yta med lite platta stenar som de lägger äggen på.

    tar även imot förslag till olika malar som jag kan i akvariet och andra fiskar!!!
    tacksam för svar.

    Tar emot alla förslag
    Senast redigerad av Joachim.S; 16 January 2006, 21:22.
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #2
    Kör med lite schysta rötter och stenar så du kan bygga lite grottor.
    För blåcikliderna så räcker det med att det finns en platt sten att lägga rommen på och ytan behöver inte vara så stor.

    Ancistrus, corydoras och L-malar funkar fint i burken men om du har som syfte att få blåcikliderna att yngla av sig så skulle jag nog skippa ancistrusarna och L-malarna då dem är duktiga på att knycka rommen.
    Corydorasen skall iaf inte vara något fara, och om du skaffar ancistrus så kan du ha en liten lampa som lyser på platsen där rommen är under natten så att det underlättar för föräldrarna att hålla koll på rommen.


    Mvh/ Glenn
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    Arbetssätt...