Svart grus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rackan
    • February 2004
    • 131

    Svart grus

    ja var hos en kompis som hade svart grus i sitt akvarie.Det var väldas snyggt tycker jag.Så snyggt att jag skulle vilja byta till svart. Men det är ju inte så monga som har svart grus... Beror det på att det har många nackdelar? Eller är det bra med svart grus??

    //Rasmus
  • Jerry
    • March 2005
    • 243

    #2
    Jag tror det är vilket som,om man hara svart grus eller naturfägat..Det är nog mest en smaksak.
    Så vill du ha svart grus så är det nog inga problem

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      det är skillnad på svart grus och marmorkross..

      den svrta sand/grus jag sett här i sverige är vass och inte lämplig för vissa arter.

      jag köpte min (svart) sand från tyskland jag, den är "färgad" eller liknande (vet inte hur dom har gjort eller vad dom använt), och har en glatt och rundad yta.
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • Lubbe
        • February 2004
        • 677

        #4
        Faktum är nog att svart grus tom kan vara bättre än vissa andra grussorter! Har man färggranna fiskar så färgar det oftast ut bättre om gruset är mörkt Men sedan är det ju från art till art och har man bara tillräckligt med växter och annat så spelar egentligen inte gruset någon roll heller, då fiskarna färgar ut lika bra ändå om de bara kan kan känna sig riktigt trygga
        310 l - Sydamerika
        200 l - Asien
        104 l - Asien
        70 l - Sydamerika

        Kommentar

        • Rackan
          • February 2004
          • 131

          #5
          OK.då ska jag nog skaffa svart grus, tack för hjälpen

          Kommentar

          • Choffe
            • June 2005
            • 288

            #6
            Ursprungligen postat av Rackan
            ja var hos en kompis som hade svart grus i sitt akvarie.Det var väldas snyggt tycker jag.Så snyggt att jag skulle vilja byta till svart. Men det är ju inte så monga som har svart grus... Beror det på att det har många nackdelar? Eller är det bra med svart grus??

            //Rasmus
            om du har ciklider eller färggranna fiskar så är det som lubbe sa, att fiskarna färgar ut bättre och dom känner sig väll tryggare..men det är väll framförallt färgen som blir starkare
            Christoffer Lundholm
            4 kar med tanganyika och räkor...

            Kommentar

            • Gimbo
              • January 2005
              • 2734

              #7
              Ursprungligen postat av MagicFingers
              jag köpte min (svart) sand från tyskland jag, den är "färgad" eller liknande (vet inte hur dom har gjort eller vad dom använt), och har en glatt och rundad yta.
              Köpte min svarta grus till ett av akvarierna här i en vanlig zooaffär. Den var fint rundad. Trodde först att det var kross de sålde.
              -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

              Kommentar

              • mohlin
                • January 2004
                • 1487

                #8
                Gimbo, vad heter den sanden? Jag är också på jakt, men har bara hittat sån skarp en. Undrar om det finns här i Danmark?

                Kommentar

                • Gimbo
                  • January 2005
                  • 2734

                  #9
                  Har ärligt talat ingen aning. Noterade inte så mycket vad som stod på påsen.
                  -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                  Kommentar

                  • martal
                    • May 2004
                    • 618

                    #10
                    Hej:-)
                    Brukar finnas "svart" sand att köpa-färdigt i påse- på de flesta djuraffärer.Brukar dock tappa färgen efter ett antal "tvättar":-(.Har vid några tillfällen köp mycket fin svart sand(korn) i lösvikt.
                    Vissa fiskat vill ha mörk botten t.ex kampfisk.
                    MVH Marita
                    Det här behöver du veta
                    www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                    Kommentar

                    • skadedjur
                      • September 2003
                      • 188

                      #11
                      Jag har köpt blästersand från en lokal bilhandlare (ej Biltema) och den är blåsvart, svart i lysrörsljus. Funkar enormt bra, verkar dessutom vara ganska rundad. Har haft det i både 220-liters och 60-liters med massa malar som stryker magen mot utan några problem eller skador!
                      // Karolina //
                      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                      Kommentar

                      • IGGE
                        • January 2006
                        • 57

                        #12
                        Ursprungligen postat av Rackan
                        ja var hos en kompis som hade svart grus i sitt akvarie.Det var väldas snyggt tycker jag.Så snyggt att jag skulle vilja byta till svart. Men det är ju inte så monga som har svart grus... Beror det på att det har många nackdelar? Eller är det bra med svart grus??

                        //Rasmus
                        jag köpte min svarta sand i en vanlig zooaffär... det bästa med den var att den dammade inte alls... har det i mitt 250 liters.. jag köpte svart sand pga att möblen till akvariumet är svart likaså ljusrampen...
                        -=IGGE=-
                        500l "200*50*50"

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #13
                          Rådasnad ABs Blästersilikat finns det dom som använder. Har faktiskt sett det i zooaffärer också.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          Arbetssätt...