stenar med alger på

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    stenar med alger på

    jja undrar om man kan plocka stenar från sjön med alger på och lägga i akvariumet utan att ta bort algerna , för att de skulle se mer naturtroget ut,
    vet inte om de blir snyggt? mest en tanke ja hade..

    Andreas
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    #2
    vågar inte svara på din fråga...=)

    men annars kan man säkert ta stenar, koka dom (eller skölja i varmt vatten, beroende på hur stora dom är) och lägga ner dom i ett spann med vatten. ställ den där det är sol så mycket som möjligt - bra tips vid denna årstid - och det borde bildas alger ganska snabbt tror jag.

    sen om det är mer nyttigt än att ta stenar från naturen med alger på låter jag vara öppet som samtalsämne.

    // SeanChai
    Min Zon

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      ja de skulle man kanske kunna göra bara de e sol ute.
      tror de kan bli rätt snyggt med sånna stenar i och ha en massa växter.
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • vance
        • December 2004
        • 872

        #4
        Skulle inte plocka i sjön och lägga i utan att koka, tror det sitter gott med parasiter i algerna...
        Bara döda fiskar simmar med strömmen

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          ja du har nog rätt i de.. de e ju dumt o chansa kanske,, men kan kan ju göra som SeanChai säger. koka en sten o sen lägga i en hink med vatten i solen..
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av SeanChai
            ställ den där det är sol så mycket som möjligt - bra tips vid denna årstid - och det borde bildas alger ganska snabbt tror jag.
            i somras tog ja ur en rot med en del grönalger och la i vatten, fick nästan noll tillväxt på det trots experimenterande med både rent vatten, pmdd och vanlig krukväxtnäring
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • y0da
              • August 2005
              • 1697

              #7
              Knepigt.. Blomstra brukar ju generera sjukt mycket alger. Har en bambu som står i en "vas" med vatten i. Någon gång fick jag för mig att göda växten, så jag hällde i lite blomstra i vasen. Några dagar efter det så var det helt grönt i vasen...

              Annars kanske det går att grönpatinera stenarna med någon mörkgrön färg? Borde väl bli ok. Men ska man sedan lackera så blir det ju inte så naturroget tror jag. Är väl om det finns någon färg som man kan använda i karet utan lack å så fall.
              http://www.y0da.se

              540L SA

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                nu börjar de bli avanserat o måla o lacka stenarna, ville bara ha lite alger ja
                finns de nån typ av mossa annars som lever i vattnet förutom javamossa??
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • MantaC0re
                  • July 2005
                  • 512

                  #9
                  Ursprungligen postat av andreassofus
                  jja undrar om man kan plocka stenar från sjön med alger på och lägga i akvariumet utan att ta bort algerna , för att de skulle se mer naturtroget ut,
                  vet inte om de blir snyggt? mest en tanke ja hade..
                  Hej jag har "sjö" plockad sten i mitt Malawi kar dom stenarna tog jag en borste och varmt vatten och gnugga rent. Har haft karet igång i ca halvår utan några problem. Kan tillägga att jag tog både från strandkanten och i vattnet.
                  Så till våren så ska jag ut och plocka mera!

                  Mvh Mattias
                  If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

                  Kommentar

                  • andreassofus
                    • November 2005
                    • 5643

                    #10
                    men va de alger på stenarna?? de va de som va själva frågan, för de va de ja ville ha.. "gröna stenar"
                    va va de förresten för stenar du plockade eller heter de sjösten kanske??
                    Mvh Andreas
                    min zoon
                    msn adress

                    Kommentar

                    • Frågvis
                      • October 2005
                      • 1204

                      #11
                      I sjöar är det sötvatten oftast.
                      Bara för du MantaC0re hade tur att inte få parasiter, så behöver det inte betydda att det är någon risk för andra att få parasiter.
                      Den som frågar får veta

                      Kommentar

                      • andreassofus
                        • November 2005
                        • 5643

                        #12
                        de går ju o koka dom. de hade ja nog gjort oavsett om ja hade plockat dom i sjön eller på land, tar hellre de säkra före de osäkra fast många tycker att de e helt onödigt o koka dom
                        Mvh Andreas
                        min zoon
                        msn adress

                        Kommentar

                        • 56ovwal
                          • October 2005
                          • 93

                          #13
                          Att koka stenar och grus/sand jag plockat vid stranden ( Östersjön ) har jag slutat med sen säkert 15 år tillbaka. Sköljer av dem i hyggligt varmt vatten från kranen bara. Har aldrig haft några problem med mina firrar som kan härledas till stenarna eller grusen/sanden.
                          För några somrar sedan vadade jag ut en bit i vattnet och plockade knytnävsstora stenar med långa, 4-5 cm gröna alger på. Sköljde av dem i kallt kranvatten och placerade sen stenarna i karen med stora Tropheus. Efter ungefär 1 minut vågade de sig fram till stenarna, smakade lite på algerna och efter ytterligare 5 minuter var algerna borta. De slogs om att komma till den lilla stenen eftersom det blev ganska trångt. Perfekt föda för Tropheus ! Ska mata med det till sommaren igen någon gång då och då som tillskott till övrig mat.
                          Den som har flest prylar när han dör vinner

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            Ursprungligen postat av 56ovwal
                            Att koka stenar och grus/sand jag plockat vid stranden ( Östersjön ) har jag slutat med sen säkert 15 år tillbaka. Sköljer av dem i hyggligt varmt vatten från kranen bara. Har aldrig haft några problem med mina firrar som kan härledas till stenarna eller grusen/sanden.
                            För några somrar sedan vadade jag ut en bit i vattnet och plockade knytnävsstora stenar med långa, 4-5 cm gröna alger på. Sköljde av dem i kallt kranvatten och placerade sen stenarna i karen med stora Tropheus. Efter ungefär 1 minut vågade de sig fram till stenarna, smakade lite på algerna och efter ytterligare 5 minuter var algerna borta. De slogs om att komma till den lilla stenen eftersom det blev ganska trångt. Perfekt föda för Tropheus ! Ska mata med det till sommaren igen någon gång då och då som tillskott till övrig mat.
                            Det är säkert ett välkommet tillskott, men inget för den som vill få algerna att vara kvar. Östersjön innehåller ju som bekant bräckvatten, vilket jag antar att karet i fråga inte gör.
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • 56ovwal
                              • October 2005
                              • 93

                              #15
                              Helt rätt som du säger. Nu var ju inte det heller min avsikt att algerna skulle sitta kvar utan de skulle ätas upp. Alltså tvärtemot frågan i den här tråden Nämnde det väl mest för att jag tycker akvarister i allmänhet är överförsiktiga med grejorna de stoppar i sina akvarier.
                              Den som har flest prylar när han dör vinner

                              Kommentar

                              Arbetssätt...