Biltema??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Janne W
    • November 2005
    • 8

    Biltema??

    Har tänkt att snart starta upp ett malawi-kar, och hr då läst lite råd och tips här.
    Gissa om jag blev förvånad när jag läste att många använder blästersand från biltema!!
    Det går alltså att använda det?
    Och vilken kornstorlek ska man ha då, 0,2-1mm el. 0,1-0,7mm?
    Behöver man göra något med sanden (typ tvätta) ?
    Och hur mycket behöver man (finns det en formel att räkna ut det ?)
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    #2
    Det jag kan svara på är hur mycket man behöver. Räkna med att malawi gräver en del, så det kan behövas upp mot 9 cm i bakkant och lite mindre fram. om du räknar 6 cm i snitt, så tar du (bredden)dm x (längden)dm x 0,6, så får du fram hur många liter sand du ska ha. Nu kanske blästersanden säljs i kilo, men man kan ju höfta till det med 2 kg sand = 1 liter kanske.

    till mitt kar som är 120x40 använde jag ca 30 kg sand.
    222 liter Malawi

    Kommentar

    • heljis

      • June 2003
      • 1150

      #3
      Jag har två säckar (dvs 50kg) i mitt 375l malawi. För övriga frågor: SÖÖÖÖK!!
      Martin Heljedal

      They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

      Kommentar

      • Erik Österlund
        • December 2004
        • 139

        #4
        Jag skulle rekomendera dig att skölja av sanden innan, inte för att den är smutsig men alla mindre partiklar försvinner då. Slipper du grumligt vatten för en liten insats!


        Mvh Erik
        Malawifreak

        Kommentar

        • Mr B
          • September 2004
          • 1310

          #5
          Jag skulle rekomendera sköljning, enbart om du vill ha ett något grövre grus, och en hel del av gruset kan då tänkas försvinna, beroände på hur noga man tar det där med sköljning. Jag har bara ett tunnare sandlager i min balja, från 1cm i framkant, till 4-6 i bak kant, och har använt ca 1.5 säck till ett 375kar, jag har den finare varianten, 0.1-0.7, och under det första året eller så vandrar en hel del av sanden fram och tillbaka, och en rätt ordentlig mängd hamnar i filtret. Jag har envetet återbördat det till akvariet, i förhoppningen om att botten faktiskt ska börja uppföra sig som "riktig" sjöbotten, och hör o häpna, det har den faktiskt gjort. Sanden binder sig inte speciellt hårt, men den hänger liksom ihop lite lite grand, och det har efekten att det inte flyger runt lika mycket sand i baljan längre. Med facit i handen, hade jag antagligen valt 0.2-1mm versionen istället, men det har fungerat bra i alla fall.

          B!

          Kommentar

          Arbetssätt...