Problem med ytterfilter och BTN-bakgrund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johnny02
    • December 2005
    • 27

    Problem med ytterfilter och BTN-bakgrund?

    Håller på att montera in en BTN (Amazonas) i ett 100x40x40 akvarium. Problemet är att den "ram" av limmade glasskivor som sitter högst upp i akvariet för att hålla täckglas och ljusramp är ca 5,5 cm bred. Jag har skurit bort den för att få i BTN-bakgrunden, men nu när jag skall sätta tillbaka den och montera in/utlopp från ytterfiltret så passar inte kopplingarna. D.v.s. glasramen är för bred för att rör-delarna med sina sugkoppar skall kunna sättas fast och ledas ned bakom bakgrunden. (Hoppas någon förstår vad jag menar, det är lite svårt att förklara).

    Ytterfiltret är ett nytt Rena-filter och de medföljande rör-delarna är inte så flexibla.

    Om någon har förstått vad jag menar och har några tips/ideér hur jag kan lösa detta mottages detta varmt!!!!!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Går det inte att skjuta lite på listen då, eller att korta av den lite. Det borde ju inte behövas så mycket utrymme för att få ner slangarna i ett hörn.
    Utblåset skulle man ju också i nödfall kunna ha framför bakgrunden
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Johnny02
      • December 2005
      • 27

      #3
      Ska se om jag kan förklara bättre: ramen är utgörs av fyra glas"remsor" som är lika långa som innermåtten (bredd och längd) plus ett mittstag som är limmat på denna ram, och utrymmet mellan själva akvariet och ramen när den limmas fast är ett rakblads tjocklek. De fyra glasremsorna är ihoplimmade...Ett sätt jag har funderat på är att ersätta alla dessa rördelar i hårdplast med bara två slangar (in/ut). Frågan då är hur man på bästa sätt fixerar dom i akvariet..

      Kommentar

      Arbetssätt...