Moraliska betänklighetern ang rötter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yrrah
    • August 2004
    • 188

    Moraliska betänklighetern ang rötter

    Jag var på universeum härom dagen där det på en skylt om vad man kunde göra för att stoppa naturförstörelsen i vissa delar av världen, uppmanades att om man höll med akvarium då skulle man avstå från att använda rötter. Jag hade i ärlighetens namn inte tänkt så långt.

    Är det någon som är lite insatt i detta, hur mycket påverkar vår konsumtion tex skövlingen av träskområden? Lite tankar och diskussion vore trevligt.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Svårt att säga, jag kan tänka mig att de vi använder är restprodukter från skogsindustrin. De som har större påverkan är nog räkodlingen.
    Jag tycker att de är väldigt sällan man hittar mangrove i handeln ofta en massa stumpar som liknar.
    Mopani kommer väl från ökenregionerna i afrika eller är jag ute o raglar?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Som Nixon skriver handlar det mest om restprodukter - däremot kan man nog ibland ifrågasätta varför dessa rester har uppstått men det har ju inte samband med akvariehobbyn i alla fall.

      Det som säljs som Mangrove i handeln är till 99% något helt annat. Detta eftersom Mangrove i Sverige på något sätt blivit ett "handelsnamn" för nästan allt akvarieträ även om det inte har ett dyft med Mangrove att göra.
      I engelskan brukar man säga Driftwood som allmän beteckning för "akvarieträ"

      Mopani kommer från Sydafrika
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Yrrah
        • August 2004
        • 188

        #4
        Japp, det stämmer Nixon räkodlingen nämdes också, inga jätteräkor. Det manades til bojkott, men det är en helt annan historia.

        Det låter betryggande att höra, jag gillar rötter i karen, då kan jag lugnt fortsätta att inreda efter tycke och smak.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942

        Kommentar

        • sushi
          • September 2005
          • 31

          #5
          Så ni menar alltså att universeum är ute o cyklar i denna fråga? Av ngn anledning väljer dem att påpeka detta.

          Jag får intrycket att man inte vill tro på sånt och letar efter svar man vill höra, man blir helt plötsligt väldigt godtrogen.

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Industrin med rötter till akvarier bleknar i jämförelse me räkodlingen.
            Sen så är de som kjell säger 99% är annat än mangrove, dock så säljs de under handelsnamnet mangrove vilket förklara tron om en stor handel.
            Tidigare kan jag ha sett detta som ett problem men i dagens läge så finns de större bovar, tex kinarestauranger

            Kommentar

            • vance
              • December 2004
              • 872

              #7
              Vad är det för räkodlingar ni pratar om, hur påverkar dom?
              Bara döda fiskar simmar med strömmen

              Kommentar

              • mayday
                • November 2005
                • 2085

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Som Nixon skriver handlar det mest om restprodukter - däremot kan man nog ibland ifrågasätta varför dessa rester har uppstått men det har ju inte samband med akvariehobbyn i alla fall.

                Det som säljs som Mangrove i handeln är till 99% något helt annat. Detta eftersom Mangrove i Sverige på något sätt blivit ett "handelsnamn" för nästan allt akvarieträ även om det inte har ett dyft med Mangrove att göra.
                I engelskan brukar man säga Driftwood som allmän beteckning för "akvarieträ"

                Mopani kommer från Sydafrika
                Driftwood är då ett samlingsord på trä som liggat i vatten länge
                rak översättning blir det Driv-ved
                ______________________________________________

                "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Driftwood är då ett samlingsord på trä som liggat i vatten länge
                  rak översättning blir det Driv-ved
                  I engelskan har det blivit ett samlingsnamn för akvarierötter så även där har det en något annorlunda betydelse än det bokstavliga.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Yrrah
                    • August 2004
                    • 188

                    #10
                    Greken: Jag fattar det som att mangrove-träsk skövlas för att ge plats åt räkodling. Där odlas jätteräkor som bla kinaresturanger säljer mycket av. På Universeum sades det att all form av räkodling är skadlig för natur...
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942

                    Kommentar

                    • smurfmats
                      • February 2003
                      • 3538

                      #11
                      så har jag oxå fattat det... när området som räkorna inte ger tillräckligt med mat till dem så flyttar man till nästa mangroveområde...

                      dessa områden är väldigt billiga då de inte har nåt som helst kommersiellt intresse
                      tråden om fjärilars lek!

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Japp, jätteräkor odlas genom att man skövlar mangrove.

                        Vad gäller "rötterna" i akvariehandeln så rör det sig trots allt om icke-miljömärkt tropiskt trä, dvs man kanske egentligen borde undvika det trots att det jämfört med t.ex. trädgårdsmöbler är ett mycket litet problem.

                        Svenskt trä funkar trots allt bra i akvarium.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Birgitta W
                          • October 2005
                          • 2764

                          #13
                          Ursprungligen postat av smurfmats
                          så har jag oxå fattat det... när området som räkorna inte ger tillräckligt med mat till dem så flyttar man till nästa mangroveområde...

                          dessa områden är väldigt billiga då de inte har nåt som helst kommersiellt intresse
                          Men, om vi slutar köpa rötter till våra akvarier... slutar de då odla räkor på skövlade mangroveområden???
                          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                          Min zoon :
                          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Men, om vi slutar köpa rötter till våra akvarier... slutar de då odla räkor på skövlade mangroveområden???
                            Definitivt inte - men det ena utesluter ju i och för sig inte det andra. Nu har jag väl för mig att just import av äkta mangrove (vilket nästan aldrig säljs i akvarieaffärer) kräver CITES-intyg.
                            Problemet är väl snarare som Azur skriver att det inte finns någon miljökontroll över trä för akvariehobbyn så vi kan inte med säkerhet veta ursprunget.

                            Oavsett vilket - det trä vi köper är ju mest småbitar och är restprodukter som flera redan har skrivit. Att Universeum skriver så är snarare ett sätt att vara populistiska på utan att ha kunskap i området.
                            Detta är fakstiskt ofta fallet i många djurparkers info - såg t.ex. i en annan park info om att fågelhobbyn var en fara för kakaduorna i Australien och därifrån har det ju varit exportstopp i årtionden!!!!!!
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Mr B
                              • September 2004
                              • 1310

                              #15
                              Om du oroar dig för mangroveträdens skull, odla ett eget?

                              (Ja, länken är gammal, och kan komma att kräva lite uppföljning, men vem sa att det skulle vara helt enkelt?)

                              B!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...