Stenar i malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vance
    • December 2004
    • 872

    Stenar i malawi

    Jag var och plockade sten idag vid stranden och har ett par funderingar.
    Jag vet inte riktigt vad det är för stensorter men det spelar väl ingen roll med malawi eftersom det är kalket man vill akta sig för. Jag vet att det inte är skiffer iaf, för de är inte platta eller skiktade.

    Jag skall koka dem innan jag lägger i dem, måste de koka i en kastrull på spisen eller räcker det att lägga dem i en spann och fylla upp med kokande vatten?

    Funderar också på hur mycket sten man vågar slänga i. Är ett 720 aluram.
    Bara döda fiskar simmar med strömmen
  • Jimk
    • March 2005
    • 332

    #2
    Borde räcka med att hälla kokande vatten över stenarna och karet tål ganska mycke stenar. Är dock ingen expert, vänta tills någon mer ger dig råd om detta.

    Jag vill iallfall tipsa om att lägga 10 mm frigolit i karet innan du lägger i gruset. Jag gjorde inte det från början och malawisarna (och frontosor) gräver runt stenarna tills bottenglaset kommer fram. Kan vara grävt stora hål över en natt. Har varit livrädd att min stenhög ska rasa ner mot glaset.

    Tillslut fick jag ta ut allt ut grus ur karet och göra om från början. Anledningen till att jag inte gjorde det från börja var att jag inte "orka" åka och köpa.
    Nu tog det en hel dag och flytta fiskar, grus o växter för att lägga i i efterhand.
    //Jimk

    Lite bilder

    Kommentar

    • Malplacerad
      • April 2005
      • 257

      #3
      Jag har cirka 25 kilo gråsten i mit 350 litrs kar, har haft gråsten sedan i augusti.
      naturligtvis har jag frigolit i botten av akvariumet som extra säkerhet mot fallande stenar.

      Du bör kunna ha iaf 40 kilo sten i och med att ditt akvarium har tjockare glas än mitt, var dock försiktig med riktigt tunga stenar, ta gärna hjälp av någon när du ska inreda så att du inte tappar de tyngsta stenarna.

      Min största sten väger runt 10 kilo och den är jobbig att lyfta i och ur
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=401577

      Kommentar

      • vance
        • December 2004
        • 872

        #4
        mm, frigolit har jag redan köpt. Svårt att uppskatta hur många kilo det är

        Jag tror inte att jag har plockat mer stenar än så här och jag de tyngsta väger kanske 6 kg: http://www.zoopet.com/index.php?opti...216&Itemid=103
        Bara döda fiskar simmar med strömmen

        Kommentar

        • limpus
          • December 2003
          • 288

          #5
          varför akta sig för kalket ??,,malawi vill ju ha lite högre ph

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Vad det gäller mängden sten så är det inte någon fara.
            Med tanke på hur de flesta brukar innreda sina kar (dvs med simyta kvar för fiskarna) så är det inga problem.
            Visst väger sten mer än vatten, men det försvinner ändå en hel del "vattenvikt" när man lägger i sten (någon som har ett hum om stens densitet?, runt 2.5 kanske) så netto viktökningen blir ju inte 10kg om stenen väger 10kg utan kanske 6kg.
            Senast redigerad av heeke; 30 December 2005, 07:38.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • vance
              • December 2004
              • 872

              #7
              Ursprungligen postat av limpus
              varför akta sig för kalket ??,,malawi vill ju ha lite högre ph
              Det var det jag menade, fast det blev kanske lite otydligt
              Bara döda fiskar simmar med strömmen

              Kommentar

              • sunkan aspidoras
                • June 2005
                • 925

                #8
                stenarna måste i först och sen fylla på grus... eftersom dem gräver

                Kommentar

                • sunkan aspidoras
                  • June 2005
                  • 925

                  #9
                  du har ju en klippbakgrund vore det inte snyggare med klippsten (plattare och kantiga)???

                  Kommentar

                  • vance
                    • December 2004
                    • 872

                    #10
                    Jag har ingen klippbakgrund, du kanske menar någon annan...
                    Jag har iaf klippsten också, varit nere och plocket vid havet som sagt var.
                    Så jag har både vanlig sten och lava, ganska mkt som ska fyllas...
                    Bara döda fiskar simmar med strömmen

                    Kommentar

                    • Mr B
                      • September 2004
                      • 1310

                      #11
                      Du kan inte få "för högt" ph av kalksten i ett malawiakvarie, däremot kan det av estetisk synpunkt vara aktuellt att hålla sig till en sorts sten.

                      B!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...