innermått på akvarium???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    innermått på akvarium???

    hejsan!

    vet inte riktigt om det här är rätt ställe att ställa frågan men det är ju angående en inredning så borde ju vara helt ok att skriva här.

    äntligen har jag fått klartecken att köpa ett större akvarium, regeringen har gått med på 140*50*50, nu är väl inte det något standard mått på ett kar...tror det närmaste man kommer är ett 375l, 150*50*50, eller??? med "henne" är det ok att tvn kanske står lite "utanför kanten"...så till frågan.

    vad är normala innermått till ett 375l akvarium? det skiljer säkert litegran på olika modeller, dom har väl kanske inte alltid samma tjocklek på glasen. jag skulle vilja göra en bakgrund till akvariumet och tjejen blir borta ca 3 veckor med start i mitten av nästa vecka så skulle vara bra att få allt karvande och dammsugningen gjord innan hon kommer tillbaka, men jag är inte säker på att "någon" får tummen ur och vill sälja mig ett 375l som är snyggt och har medföljande pumpar och dyligt innan hon kommer tillbaka, därav min fråga om innermått =)

    om det är så stor skillnad så kanske det är någon vänlig skäl som kan säga det i denna tråd. ja, jag har testat sök men inte hittat något (hrm, jag är ju bara för ärlig, jag ljög just, jag har inte testat sök, muhaha)

    varför jag vill ha info så hrä tidigt är för att jag inte litar på mig själv och säkerligen kommer både den första, andra och kanske tredje bakgrunden gå till sälla jaktmarkerna. (lite tid skadar inte)

    tacksam för svar

    // SeanChai
    Min Zon

  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #2
    Mitt har ungefär 147,3cm i längd och 47,2 djup o bredd.
    B!

    Kommentar

    • Frasse_81
      • December 2005
      • 6

      #3
      Om man gör den i 2 delar eller liknande borde det gå bra att göra den lite mindre. Har dock aldrig gjort någon själv. Men det måste vara svårt att få dit den om den är i exakt mått, sedan antar jag att du har ett mitten stag. Kan mäta på min 375:a också m du vill.
      Mvh: Tony

      Kommentar

      • SeanChai
        • May 2005
        • 498

        #4
        Frasse_81 det skulle vara underbart om du kunde göra det =)

        vet inte om det har mittstag eller inte, har inte köpt något akvarium än, måste hitta ett först =)

        tackar till Mr B också.

        ska nog åka till akvarielagret nästa vecka och köpa någon växt till ett av våra akvarium, får ta med mig måttband och kolla om "alla" deras ligger runt samma siffror som ni säger. skulle vara skönt att kunna börja bygga innan jag hittar ett akvarium, iofs skulle det vara lite jobbigt om ajg bygger till ett 375 och tjejen ändrar sig och jag får köpa ett 540 =)

        igen, tackar för era svar.

        // SeanChai
        Min Zon

        Kommentar

        • Mr B
          • September 2004
          • 1310

          #5
          Äh, längden på ett 540 är samma, du får skarva på en bit i botten / topp, och karva till bara. (1 DM högre, ganska exakt) Tror att alla 375 baljor har det där staget i mitten, men det går att ordna med borrmaskin, och nya alupopnitar... Det har sagts för, men jag säger det en gång jag med. Se till så att du faktiskt får just aluminium popnitar att ersätta med. Baljornas innermått bör rent logiskt variera lite beroände på vilken ram de sitter i, min har Zoolines standard ram, och den bygger väll en 3-4 mm, tjockare ram bygger mer, för att klara yttermåttet, blir det ju kortare invändigt då.

          B!

          Kommentar

          • Frasse_81
            • December 2005
            • 6

            #6
            Mitt var 1476mm långt. 540 är som sagt samma längd bara h*b som är större.
            Mvh: Tony

            Kommentar

            • SeanChai
              • May 2005
              • 498

              #7
              tack så mycket för hjälpen. tänkte på att jag bara kan göra det lite större och sen kapa ner så det passar =)

              någon som tycker det vore helt förskräckligt fult att karva in ett ansikte i bakgrunden, typ som i "mumien" när "den onda" gör en sandstorm och det blir ett ansikte längst fram? =)


              // SeanChai
              Min Zon

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                Ursprungligen postat av SeanChai
                någon som tycker det vore helt förskräckligt fult att karva in ett ansikte i bakgrunden, typ som i "mumien" när "den onda" gör en sandstorm och det blir ett ansikte längst fram? =)
                rätt gjort i rätt material med rätt utseende ned rätt färger och rätt fiskar och rätt ljus så kan de nog bli snyggt.

                kan ju använda ögon + mun som grottor
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • SeanChai
                  • May 2005
                  • 498

                  #9
                  "kan ju använda ögon + mun som grottor"

                  det var det jag hade i tanken, dock är jag kanske inte världens bästa "skapare" så det kommer väl att se ut som en sånd där döskalle med benknotor bakom när jag är klar =)

                  tänkte göra ögon så att dom går ihop och bildar en grotta tillsammans med två utgångar / ingångar.

                  Raven, du har dock lite för många kriterier, dock så stämmer det. kanske inte så snyggt att ha bara "klippor" som bakgrund med ett huvud i mitten som tittar ut =) iofs kanske man skulle använda sig av btn amazonas och skulptera in Iron Maidens skivomslagsbild till Fear of the Dark, lite samma konsept men hur som helst så skulle det kunna bli bra om man får till det. med lite hjälp från växter som halvt om halvt döljer vad det är kan det ju bli lite coolt.

                  hur som helst, har inte tagit hem någon styrolit / frigolit / vad_det_nu_heter än, blir till helgen, ska försökta tänka ut först hur jag vill ha akvarium, vad för fisk, vilka växter, biotopaktigt kanske (med all sannolikhet inte), etc etc etc.

                  måste läsa lite mer om dianas verk först innan jag startar. tänkte dock starta med bakgrundsbygge, det kostar väl itne så mycket om man inte målar och lackar +husfixen, bara frigoliten ska ju itne vara så dyr, om det inte passar så är det ju bara att kasta bort det eller spara tills senare användning.

                  // SeanChai
                  Min Zon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...