foliebakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jaanu
    • January 2004
    • 87

    foliebakgrund

    Hur får man fast en foliebakgrund det bästa sättet.
    PROVADE MED VATTEN/DISKMEDEL, gick bra i början men efter 2 dagar fick jag in rander över hela baksidan ( OCH JAG HAR EN SPEGLIG GLAS juwel trigon 190, SÅ BAKGRUNDEN SYNS BARA 50%) mÅSTE JAG LIMMA DEN FAST, SKULLE HELST PROVA INTE PERMANENTA MÖJLIGHETER först.
    Irvig nybörjare
  • gjordavljus
    • August 2004
    • 212

    #2
    Har min bakgrund tejpad med vanlig genomskinlig tejp. Funkar bra och tejpen syns nästan inte alls...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=302416

    Kommentar

    • Jaanu
      • January 2004
      • 87

      #3
      jag förstår, men om jag har det bara fast klistrat syns det väldigt lite och när det är hörnakvarie speglar sidor ut varandra och bakgrunden syns nästan inte alls, när jag fäster det med vatten blir det mer synlig men randig..........
      Irvig nybörjare

      Kommentar

      • MotorShip
        • October 2004
        • 75

        #4
        Ursprungligen postat av Jaanu
        Hur får man fast en foliebakgrund det bästa sättet.
        PROVADE MED VATTEN/DISKMEDEL, gick bra i början men efter 2 dagar fick jag in rander över hela baksidan ( OCH JAG HAR EN SPEGLIG GLAS juwel trigon 190, SÅ BAKGRUNDEN SYNS BARA 50%) mÅSTE JAG LIMMA DEN FAST, SKULLE HELST PROVA INTE PERMANENTA MÖJLIGHETER först.
        Har inte gjort ngt sånt här själv. Men att dömma av din förklaring så tolkar jag det som att du skit kvar på den rutan du vill täcka. Eller att gummiskrapan lämnar ränder, typ att den inte är rak.
        mvh
        Stefan


        Min Zoon

        Kommentar

        • Jaanu
          • January 2004
          • 87

          #5
          Svårt att förklara. Har en triangelformad akvarium, när jag bara teipar fast bakgrunden på glaset syns det väldigt dåligt, dessutom speglar båda sidona på varandra som ser jättekonstigt ut när man tittar på långt håll, man måste röra huvud att se riktigt inne i akvariet. Provade att "klistra" bakgrunden fast med vatten/diskmedel. Det blev fint i början och bild syns tydligt, inga luftbubblor mellan, spegeleffekten försvann. Men efter 2 dagar började jag få inn små rander vart vatten släpte lås och speglar genom.
          Undrar om det finns något bättre sätt att fasta bakgrunden, utom att limma permanent.
          Irvig nybörjare

          Kommentar

          • Idanajad
            • May 2005
            • 465

            #6
            Vissa "limmar fast" bakgrunden med olja. Jag har inte prövat det själv, men jag skulle tro att det är bra att använda symaskinsolja eller liknande för att undvika att det börjar lukta härsket efter en tid.
            Peccator est aquarifex

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              finns en olja av livsmedelskvalite som ska funka bra.
              matolja och rapsolja TROR jag börjar lukta och olivolja inte.

              borde inte va så svårt å fåreda på vilken olja som lämpar sej genom att hälla lite på ett tefat å låta de stå.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Jaanu
                • January 2004
                • 87

                #8
                ska prova med olja, låter mer lovande för olja torkar inte heller så snabbt........ Bättre än att limma med riktigt lim och inte vara nöjd efteråt
                Irvig nybörjare

                Kommentar

                • Mr B
                  • September 2004
                  • 1310

                  #9
                  Vatten/olja, vad du nu känner för att använda, och sen tejp, så att det blir tät.

                  B!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...