Ingen grottmänniska

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    Ingen grottmänniska

    Nu har jag börjat fundera på hur jag ska inreda akvariet för kakaduacikliderna jag ska skaffa.
    Jag har akvariet, fin sand och växter.
    Sedan har jag skaffat en liten blomkruka, en cocosnöt, en rot och stenar.
    Men hur ska jag nu göra?
    Var gör man öppningen på blomkrukan? Det är ju ett hål i botten på den. Ska hålet vara upp, i så fall kanske man kan lägga ett blomkruksfat ovanpå för att täcka hålet. Men hur stor ska öppningen vara.
    Ska cocosnöten delas på mitten? På längden eller tvären? Hur stor öppning? Man måste väl fila lite på öppningen så den inte är vass?
    Hur ska stenarna placeras för att bilda en grotta? Har köpt silikon men det blir inget bra när jag bygger. Hur stor ska den egentligen vara, grottan???
    Försökt leta lite på Forumet men har inte hittat några riktigt bra bilder som en helt utan idéer kan ta efter.
    Vill gärna ha steg 1) steg) osv. Känner mig helt handfallen. just nu...
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Vi gjorde en liten rundad öppning i krukan, filade av ojämnheter och så ställde vi den upp och ned i sanden. Vår lilla bågfenciklidhona åkte ut o in där. Hon använde även "bottenhålet" i taket som nödutgång. Lite växter intill så öppningen var lite halvt gömd. Hon har använt grottan flera gånger. Krukan är väl drygt 1 dm i överkanten, en vanlig blomkruka alltså. Så har jag lutat en rot med växt på mot överdelen så att hålet där är lite dolt för insyn. Jag är en fjantig fiskmamma som du hör.

    Vi har även en sk "ciklidgrotta" som vi köpt, men den bryr dom sej inte om.
    Kokosnöt har jag ej använt.

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      Det där låter ju bra,svea! Knackar du så det blir hål i krukan eller ska man såga/fila eller nåt för att göra en rund öppning?
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Nja, jag får erkänna att min man hjälpte mej. Tror han tog en slags tång o knipsade försiktigt. Man får nog vara lätt på handen så det inte spricker.

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

          #5
          Jag testar, det finns ju fler krukor i butiken om jag misslyckas...
          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

          Min zoon :
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

          Kommentar

          • svea
            • February 2005
            • 2476

            #6
            Rätt tänkt, lycka till.

            Mina bilder
            Min zoon

            Kommentar

            • Birgitta W
              • October 2005
              • 2764

              #7
              Jag har en väninna som erbjudit mig att ta av hennes snäckor (hon samlar på sina resor!).
              Men hur stor snäcka ska jag välja för att kakaduor ska vilja leka i den? Tänker mig storlek större...
              På lördag ska jag montera ihop akvariet och allt annat, sedan får det stå några dar, någon vecka innan det är dags för fiskarna. Först tror jag svart neontetra, sedan ottosar och sist KAKADUORNA!!! Spännande!
              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

              Min zoon :
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

              Kommentar

              • sacha
                • May 2005
                • 1016

                #8
                Är också lite sådär på att inreda..brukar inte få till de första gången... Mitt tanganyika som ja bara har sten i typ...tog nog 1 dryg månad av ändringar förän jag va nöjd med de... Men de e ju bara att pilla med skiten tills man är nöjjd
                Tjopp...

                Kommentar

                Arbetssätt...