Blästersand

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flundholm
    • March 2004
    • 36

Blästersand

Hur bra är detta material?
    Tänkte renovera lite nu till jul. Jag vill ha sand i bottnen på mitt 60 l istället för gruset. Det är på planeringsstadiet men jag har fått för ig att den här sanden är billig och bra. är den det?
    Alla kan ha fel särskillt jag.
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

Jag kan bara tala för mig själv. Men, jag tycker att den blir ganska så "geggig" efter nån månad. Därför så brukar jag i så fall rekomendera Råda i stället.
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

Kommentar

• Redbullen
      • April 2005
      • 1129

Ursprungligen postat av Gimbo
      Jag kan bara tala för mig själv. Men, jag tycker att den blir ganska så "geggig" efter nån månad. Därför så brukar jag i så fall rekomendera Råda i stället.
      Geggig....hur menar du?
      Har jag kört med bläster hela tiden och aldrig varit med om den blivit geggig.

Tycker den är bra på det sättet att det är lätt att hålla rent på botten och man matat för mycket eller att det lägger sej skit på botten, syns bättre alltså..

Mvh Peter

Kommentar

• Gimbo
        • January 2005
        • 2734

Ursprungligen postat av Redbullen
        Geggig....hur menar du?
        Har jag kört med bläster hela tiden och aldrig varit med om den blivit geggig.

Tycker den är bra på det sättet att det är lätt att hålla rent på botten och man matat för mycket eller att det lägger sej skit på botten, syns bättre alltså..

Mvh Peter

Menar att det blir lite som lera. Sedan fick jag gasfickor i den eftersom den är så tät. Så en dag när jag rotade runt lite så släppte det. O hej vad det luktade. Och endå så var jag noga med att ha i lite vatten sammtidigt som jag ka ner sanden i akvariet och röra om. Just för att all luft skulle gå ur.

Kommentar

• Guppys_92
          • November 2005
          • 71

Ursprungligen postat av flundholm
          Hur bra är detta material?
          Tänkte renovera lite nu till jul. Jag vill ha sand i bottnen på mitt 60 l istället för gruset. Det är på planeringsstadiet men jag har fått för ig att den här sanden är billig och bra. är den det?
          jag använder det riktigt fint.. och växterna gillar det!
          det enda negativa jag tycker är att det kan se lite skitigt ut på botten.. men man får slamsuga upp all skit ofat så blir det bra
          /Cecilia

*Hahahahahahahahahahahahahahahahahahaha*
          Don´t worry, be happy!

Kommentar

• Malplacerad
            • April 2005
            • 257

Blästersanden funkar fint i mitt 350 liters mbunakar, jag har inte upplevt något negativt med den under de 2 månader jag haft den i karet.
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=401577

Kommentar

• flundholm
              • March 2004
              • 36

Ok jag tror jag har bestämmt mig. Det blir blästersanden, jag får väl slammsuga lite då och då.
              Alla kan ha fel särskillt jag.

Kommentar

• Gimbo
                • January 2005
                • 2734

Återkom gärna med hur du tycker att den var. En del tycker inte om den. Och andra gör det. Vore kul och höra.

Kommentar

• santa
                  • December 2005
                  • 504

jag kör med blästersand i mitt 250 o det är som ni säger det ser rätt skitigt ut men man får suga lite mera bara,växterna trivs som bara den i det växer så det knakar.
                  Passa dig bara för o inte ha utblåsen neråt för då kan du få upp sanden i lagrena på pumparna å då håller dom inte länge
                  Min hemsida http://santanagti.mine.nu

Kommentar

• Mr B
                    • September 2004
                    • 1310

Min är inte det minsta geggig, däremot får den ett hårdare lager i ytan, något jag misstänker har med nedbrytningen av "restprodukter" att göra. Det luktar inte om sanden, verken i, eller ur akvariet, har ett hörn av akvariet där det ligger ca 7cm tjockt, och ner till ca 1cm som tunnast, inte någonstans har jag haft några problem med det. De första månaderna rotade jag runt i det lite extra för att andra rapporterat gasbildning, själv har jag aldrig märkt nånting. Jag har börjat med att mata mer sällan, och i stället mata marginellt mer när jag matar, då jag insåg att de elaka fiskarna skitar ner botten i akvariet efter att de käkat, och det tar 1-2 dagar för det att försvinna. eftersom jag tidigare matade ytterst lite, men väldigt ofta och oregelbundet, så låg det alltid massor av "små lortar" överallt, nu har jag istället större grejer, och mycket färre av dem, och redan efter första dagen har de hunnit brytas ner rätt bra. andra dagen syns de knappt alls, och tredje dagen går de att urskilja, som sandfärgade slirspår i grusen, omm an vet vad det är, och använder mycket god vilja.

B!

Kommentar

• Redbullen
                      • April 2005
                      • 1129

Menar att det blir lite som lera. Sedan fick jag gasfickor i den eftersom den är så tät. Så en dag när jag rotade runt lite så släppte det. O hej vad det luktade. Och endå så var jag noga med att ha i lite vatten sammtidigt som jag ka ner sanden i akvariet och röra om. Just för att all luft skulle gå ur.
                      Hmm lerupplevelsen har jag aldrig varit med om, men de kanske kommer någon gång
                      men det där med gasfickor känner jag till och kan vara lite irriterande
                      jag brukar alltid lägga ner all sant
                      Röra runt RIKTIGT mycket så alla bubblorförsvinner
                      Visst vattnet blir inte rent efter det, men de lägger sej till slut

// Peter

Kommentar

• Gimbo
                        • January 2005
                        • 2734

Kan ha varit nått jag har gjort galet. Fast i så fall så vet jag inte vad Jag upplevde den inte alls som trevlig sand utan mer som blöt och geggig sandlåda

Just nu håller jag på att prova en ny variant som verkar kunna bli bra. Jag kör med både fin och grovkorning Rådasand. Fast risken är att den finare sanden lägger sig under den som är lite grovare.

Kommentar

• Mr B
                          • September 2004
                          • 1310

Hhum, jag tycks ha gjort lite anorlunga jämfört med "alla andra" då jag fyllde akvariet till 2/3 med vatten, och sedan så sakta hälde i sand först med liter mått, tills säcken gick att lyfta och hantera på ett bra sätt, och sen ur säcken.. inte en bubbla i sanden efter det, pumparna fick vara avstängda i 1-2 timmar, Jag helt enkelt installerade dem först efter att sanden åkt i, så det var inget vatten i filtermassan ens. när jag tröttna på att vänta på att sanden skulle lägga sig, slog jag igång pumparna, det tog kanske 20 minuter, sen var vattnet glasklart, och den absolut finaste delen av sanden satt klart då i filter materialet. När jag sköljer ur filtren, gör jag det i en hink, spolar och slammar ur den brunsvarta sörjan, tills det bara är sand kvar, och den låter jag ligga i botten på hinken tills det tvättats filter så pass många gånger att där är en dl ungefär (4-5 tvättar) och då återbördas sanden till akvariet igen. Då jag kör med den riktigt fina blästersanden blir det en del sand som virvlar runt periodvis när nån fisk bestämmer sig för att "städa" sin grop under en sten. Det är ju klart det finaste av det som fastnar i filtret.

Jag funderar dock på vad du menar med blöt och geggig. Min sand är som den på stranden, ta en näve i botten, och den stannar inte där speciellt länge, det klistrar och kladdar inte, men blöt, det är den ju självklart.
                          B!

Kommentar

• Gimbo
                            • January 2005
                            • 2734

Ursprungligen postat av Mr B
                            Hhum, jag tycks ha gjort lite anorlunga jämfört med "alla andra" då jag fyllde akvariet till 2/3 med vatten, och sedan så sakta hälde i sand först med liter mått, tills säcken gick att lyfta och hantera på ett bra sätt, och sen ur säcken.. inte en bubbla i sanden efter det, pumparna fick vara avstängda i 1-2 timmar, Jag helt enkelt installerade dem först efter att sanden åkt i, så det var inget vatten i filtermassan ens. när jag tröttna på att vänta på att sanden skulle lägga sig, slog jag igång pumparna, det tog kanske 20 minuter, sen var vattnet glasklart, och den absolut finaste delen av sanden satt klart då i filter materialet. När jag sköljer ur filtren, gör jag det i en hink, spolar och slammar ur den brunsvarta sörjan, tills det bara är sand kvar, och den låter jag ligga i botten på hinken tills det tvättats filter så pass många gånger att där är en dl ungefär (4-5 tvättar) och då återbördas sanden till akvariet igen. Då jag kör med den riktigt fina blästersanden blir det en del sand som virvlar runt periodvis när nån fisk bestämmer sig för att "städa" sin grop under en sten. Det är ju klart det finaste av det som fastnar i filtret.

Jag funderar dock på vad du menar med blöt och geggig. Min sand är som den på stranden, ta en näve i botten, och den stannar inte där speciellt länge, det klistrar och kladdar inte, men blöt, det är den ju självklart.
                            B!
                            Ungefär så där hällde jag ner min sand också. Fyllde på med ca 10-15cm vatten. I med sanden. Röra om lite. Vänta. Och sedan fylla på med resten av vattnet.

Jo, det är just på jag menar med "geggig" som den är på sandstrandsbotten. Förstår att många nöjda reagerar. Speciellt eftersom det är lerigt och geggit på botten i många miljöer. Men, jag gillar inte när det är så. Tycker det är för kompakt. Sen blev jag väl lite avskräckt när det stank från gasfickorna som lättade. Luktade nått helt unket i halva lägenheten Efter det provade jag Råda och hittade något jag fastnade för.

Men, smaken är som baken.

Kommentar

• erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

Jo, det är just på jag menar med "geggig" som den är på sandstrandsbotten. Förstår att många nöjda reagerar. Speciellt eftersom det är lerigt och geggit på botten i många miljöer. Men, jag gillar inte när det är så. Tycker det är för kompakt. Sen blev jag väl lite avskräckt när det stank från gasfickorna som lättade. Luktade nått helt unket i halva lägenheten Efter det provade jag Råda och hittade något jag fastnade för.
                              Det där illaluktande gasfickorna kan man också erhålla med vanligt grus - i alla fall kan jag det. I så fall mindre problem med blästersanden enligt min uppfattning.
                              Killies is a lifetime passion

Kommentar

Arbetssätt...