Grovt grus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lisaisa
    • September 2005
    • 31

Grovt grus

Köpte precis ett begagnat akvarium som jag tänkte ha som vanligt sällskapsakvarium. Fick med en massa grus med en kornstorlek på ungefär 7mm. Har tidigare bara använt mig av olika typer av sand och tycker det är fint. Finns det nackdelar med detta grova grus? Tänkte det var billigt och bra att slippa köpa ny sand.
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

kornstorleken har väl med att göra vad man tycker är snygg och sen tror jag folk har pratat om att det är svårare att få fast växter i större "kulor" bottenmaterial. sen finns det säkert olika rekommendationer på kornstorlek till olika fiskar. fiskar som gillar att gräva och är 2cm kanske inte klarar av att gräva i 5 cms stenar som bottenmaterial.

finns säkert fler anledningar men inget jag kommer på just nu (saknar kunskapen).

// SeanChai
    Min Zon

Kommentar

• _Anil
      • October 2005
      • 27

växter har svårt att växa i grovt grus! så mindre är bra

Kommentar

• danturion
        • October 2004
        • 329

Ursprungligen postat av Lisaisa
        Köpte precis ett begagnat akvarium som jag tänkte ha som vanligt sällskapsakvarium. Fick med en massa grus med en kornstorlek på ungefär 7mm. Har tidigare bara använt mig av olika typer av sand och tycker det är fint. Finns det nackdelar med detta grova grus? Tänkte det var billigt och bra att slippa köpa ny sand.
        Du kan lägga ett finare lager under så att växternas rötter har något att "fästa" i.Själv har jag vanligt väggrus underst i mina burkar.Detta är sköljt så att det minsta partiklarna är borta. Silat i ett durkslag. På detta ligger ett lite grövre lager och det växer och trivs alldeles fantastiskt.
        Har du mycket växter kanske du skall satsa på ett näringslager också men det kan dom hos din Zooaffär. Ser ut som småsten men innehåller bottennäring.

Kommentar

Arbetssätt...