Hur mycke plats tar en bakgrund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna7607
    • November 2005
    • 1440

    Hur mycke plats tar en bakgrund?

    Hur mycke plats tar en bakgrund? Typ BTN eller liknande? Hur många liter av vattnen försvinner när man stoppar i en? Har fått uppfattningen att de tar en del plats. I tex ett 250 liters kar? Någon som vet?
    lev livet medans de är värt att levas
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    #2
    Jag använder AquaelODA bakgrunder i mina kar. Det är ganska så bra 3D i dem. Den som jag har i mitt 222L kar tar ungefär i snitt 5cm. Från 2cm till ca 10cm. Men, läckert blir det!
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • y0da
      • August 2005
      • 1697

      #3
      Vanligtvis är de ju rätt tunna, så det är inte så mycket vattenvolym som försvinner (har inte en aning om hur mycket). Utrymmet som försvinner är bottenyta samt simmyta.
      http://www.y0da.se

      540L SA

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        #4
        Jo, det är sant. Det är ju fortfarande vatten kvar bakom bakgrunden. Fast o andra sidan så kan man på ett snyggt sätt gömma tekniken där bakom. Och även bygga ett stort och riktigt bra filter av utrymmet bakom bakgrunden.
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • anna7607
          • November 2005
          • 1440

          #5
          jag såg en som gjort en egen, som mest tog den upp 3dm från baksidan och in... och en som gjort sin skrev i sin beskrivning att man skulle silikona noga så inge vatten kom in bakom...hur funkar då filtret???
          lev livet medans de är värt att levas

          Kommentar

          • Gimbo
            • January 2005
            • 2734

            #6
            Jag tycker att det är bättre att det kan komma in vatten bakom bakgrunden för att inte den stora vattenmängden man har ska ligga och trycka på bakgrunden. Då är det risk att den går sönder. Däremot så kan det vara bra att sätta silikon där det är så pass stort ytrymme så att små fiskar kan komma bakom. För det är ett litet helvete att fiska fram dem sedan

            Så här bygger du en bakgrund:


            Och här är en typ av bakgrundsfilter:
            -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

            Kommentar

            • y0da
              • August 2005
              • 1697

              #7
              Inte alls om du kör den varianten
              Du kan ju givetvis köra bakgrunden direkt mot bakgrutan om syftet bara är att ha en snygg bakgrund. Men vill du dölja pumpar och ha filtrering bakom så sätter man den 5-10cm ifrån bakrutan och kör filtermatta där bakom.
              En annan variant är att ta en 3cm frigolitskiva och bara limma på några bitar frigolit på den och göra den likt en klippvägg. Då tar den ju inte speciellt mycket utrymme. Själv tycker jag att det är snyggt med lite större stenar så det blir lite mer djup. Mina pansarmalar brukar simma omkring i sprickorna i bakgrunden, blir väldigt nice
              Man får helt enkelt väga simmutrymme mot en mer levande bakgrund.
              http://www.y0da.se

              540L SA

              Kommentar

              • anna7607
                • November 2005
                • 1440

                #8
                okej, va bra. Funderar på att göra en nämnligen, jag har ett ytterfilter på gång, den syns ju nästan inte. Tänkte på hur mycke den tog upp eftersom de är såna diskissioner om fiskar och storlek på akvarium, har man en bakgrund som tar upp tex 25l i att 250 kar och fiskarna ska ha 250l då får dom ju inte de dom behöver som vuxna... Tack för länkarna Gimbo Tack Yoda för filter förklaringen, nu vet jag hur de funkar
                lev livet medans de är värt att levas

                Kommentar

                • Gimbo
                  • January 2005
                  • 2734

                  #9
                  Om det rör sig om 25L + eller - gör nog inte så mycket för fiskarna om det är 250L.
                  -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                  Kommentar

                  • anna7607
                    • November 2005
                    • 1440

                    #10
                    Va bra, fast de blir till mitt nya akvarium, byggprojekt (eller hur de stavas)... ett hörnakvarium med välvd ruta innåt, litegrann =)
                    lev livet medans de är värt att levas

                    Kommentar

                    Arbetssätt...