Inredningsförslag, Malawi 375L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    Inredningsförslag, Malawi 375L

    Hejsan på Er!

    Jag har precis kommit igång med mitt nya 375L Malawi. Men, så står jag lite still med inredningen.

    De stenar som är i ska inte vara med. De är bara där just nu för att ge lite skydd.

    Jag är inne på ganska stora stenar. Kanske gåa kantiga stenar.

    Sedan vet jag inte riktigt om jag ska behålla den svarta bakgrunden eller om jag åter igen ska köpa en Aquael ODA bakgrund. De är ju så snygga. Fast har den i två andra akvarier. Visserligen så ser de inte riktigt lika ut.

    Ska även tillägga att jag har Praktbotier i min Malawibiotop

    Peppra på med förslag. Gärna bilder!!!


    Tack på förhand
    Daniel.
    Bifogade filer
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.
  • Tastyfish
    • February 2005
    • 1761

    #2
    Jag skulle haft kalkstenar, dels för att dom är fina och att dom höjjer pH plus att dom passar i deras biotop om ja minns rätt? stora kalkstenar är ju lätt o få tag i.

    helt rätt med praktbotior i karet! dom är en av dom bästa fiskarna!
    Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
    Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
    Måste skaffa mig fler djur!

    Kommentar

    • Luminax
      • July 2005
      • 378

      #3
      Jag har som sagt granit i mitt malawi fast inte jätte stora utan ungefär så stora som dom du har nu. Jag tycker det passar skit bra har en mörk grå bakgrund och de passar jätte bra ihop jag har nån bild på zoonen där du kan se hur det ser ut (tror jag iaf). Lycka till.
      Zoonen http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=463562

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        #4
        Är lite inne på kaltsten. Mycket för att den är ganska så ljus. Samt också för att den inte väger så otroligt mycket. Då kan man lasta på med stora bumlingar.

        Var kan man då hitta kalksten i närheten av Linköping?
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • Gimbo
          • January 2005
          • 2734

          #5
          Dessa är stenarna som för tillfället är i mitten av akvariet. De tycker jag är rätt snygga. Fast de är på tok för små. Någon som vet vad det kan vara för sten?
          Bifogade filer
          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

          Kommentar

          • Sharkbait
            • October 2005
            • 152

            #6
            Jag har hämtat stora och små kalkstenar.
            De stora väger mellan 14-23 kg. Om man tänker sig att stenen är ett A4 så ligger måtten på 40cm-20cm*15cm-30cm.
            Så om du kommer över kalksten så ta massa olika storlekar så du kan bygga grottor eller bara ha ett stort utval när du väl ska lägga i dem.
            Skynda dig för snart kommer snön!!


            Mvh

            Kommentar

            • Frågvis
              • October 2005
              • 1204

              #7
              Tycker det ser ut som gråsten/granit. Och snön har redan kommit.
              Den som frågar får veta

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Oavsett vad du väljer för sten så var konsekvent och håll dig till en typ av sten. Att blanda stenar med olika former och färger (även gruset bör inte färgmässigt avika extremt mycket) ser minst sagt konstigt ut eftersom det inte ser ut så i naturen.

                Men visst fiskarna bryr sig inte om man 4 olika typer av stenar, lika lite som de bryr sig om man bygger grottor med hjälp av skeppsvrak och sjöjungfrur - så ur den synvinkeln spelar det ingen större roll.

                Så det viktigaste i inredningen enligt min smak är att vara konsekvent.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Gimbo
                  • January 2005
                  • 2734

                  #9
                  Jo, jag är inne på att bara köra en sort av sten. Och just nu så är kalksten det som ligger på topp. Pratade precis med en kompis som håller på med dykning. De ska förhoppningsvis till ett gammalt kalkbrott i helgen och dyka. Han skulle se vad han kunde hitta för något skoj där.
                  -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                  Kommentar

                  • jocke_ek
                    • February 2005
                    • 259

                    #10
                    finns ett kalkbrott här där jag bor .
                    men vet ju inte riktigt vart du bor .
                    men som sagt finns ett utanför katrineholm i skogen som är delvis nedlagt som man kan plocka i .

                    mvh jocke
                    några bilder finns nu på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=361394

                    nya bilder på zoonen på mina 2 nya kar som jag hämtat och börjat montera.
                    kommer upp flera bilder under upp byggnaden av dom.
                    finns nu en lista på firrarna jag har i respektive kar.

                    Kommentar

                    • Gimbo
                      • January 2005
                      • 2734

                      #11
                      Bor i Linköping. Men, det ser ut som om det ordnar sig. Mina kompisar hämtar hem vid nästa dyk i kalkbrottet.
                      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                      Kommentar

                      • bottes
                        • March 2004
                        • 232

                        #12
                        Om,

                        du är ute efter en bakgrund så finns det en malawi här på annonsbörsen som passar.
                        Jag byggde en bakgrund av lavasten i mitt 375, vart väldigt bra skydd för ynglen. syns på min zoon.
                        Daniel
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=187560

                        Kommentar

                        • Gimbo
                          • January 2005
                          • 2734

                          #13
                          Inte illa med bakgrundsbygget. Du har helt enkelt klyvt lavasten och silikonat fast den?
                          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                          Kommentar

                          • bottes
                            • March 2004
                            • 232

                            #14
                            Nä,

                            bara staplat upp den, och staplat för innerfiltret så det försvann.
                            Ingen fara, det rasar inte!!! körde så i ett år utan ras.
                            Tyckte det var bra då honorna spottde in ynglen bland stenarna så ingen kunde komma åt dem, ist för att man ska plocka ur honan till ett annat kar.
                            Daniel
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=187560

                            Kommentar

                            • Gimbo
                              • January 2005
                              • 2734

                              #15
                              Ursprungligen postat av bottes
                              bara staplat upp den, och staplat för innerfiltret så det försvann.
                              Ingen fara, det rasar inte!!! körde så i ett år utan ras.
                              Tyckte det var bra då honorna spottde in ynglen bland stenarna så ingen kunde komma åt dem, ist för att man ska plocka ur honan till ett annat kar.
                              Just det med yngel är ju kaasbra. Då kan det skötas ganska så naturligt på egen hand i akvariet. Fast när ynglen kommer fram måste d väl endå flytta dem?
                              -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...