krukor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna.b
    • March 2005
    • 163

    krukor?

    Kan man använda vanliga obehandlade lerkrukor i akvarier? (sådana som man vanligtvis använder som innekrukor till växter)
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #2
    Ja det kan man använda. Ja brukar köpa nya sådana krukor och ha dom upp och ned på för 10 - 20 kr och knacka ett V på dom så det blir en större ingång, så kan dom ha det som bo.

    Jag har aldrig använt begagnade från gamla växter och skulle nog inte våga göra det heller...
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Får jag fråga här betr dessa krukor, vill fiskarna ha en utgång baktill/upptill, eller ska det vara en "stängd grotta"?
      Svea

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Vissa sämre brända krukor kan färga av sig kraftigt i vattnet så de kan vara en ide att blötlägga och se efter...
        Bara för att måla fan på väggen så kan jag varna att vissa även innehåller höga blyhalter, beroende på vart leran kommer ifrån..

        Kommentar

        • anna.b
          • March 2005
          • 163

          #5
          oki tack för alla svar

          Kommentar

          • anna.b
            • March 2005
            • 163

            #6
            Ursprungligen postat av svea
            Får jag fråga här betr dessa krukor, vill fiskarna ha en utgång baktill/upptill, eller ska det vara en "stängd grotta"?
            Svea
            beror nog på vilken fisk och vilket syfte, själv tänkte jag lägga den ner med det stor hålet utåt och täcka lite med stenar...

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              Och hur vet man varifrån dom kommer? Kan man testa på ngt sätt om det är hög blyhalt?
              Att dom färgar har jag dock inte sett.

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Jag "testade" genom att lägga krukan i akvariet och se på när guppyna övade ryggsimm...
                Min styvmor lärde mig de hela med bly då hon är lite av en botanik nörd..
                Tydligen så kommer dom giftiga krukorna oftast från turkiet, men jag vet inte hur man testar de hela.

                Kommentar

                • svea
                  • February 2005
                  • 2476

                  #9
                  Aha på så vis. Nej jag har inte haft några ryggsimmande guppisar, så kanske är mina krukor svenska då!
                  Men det vore bra att veta innan förstås.

                  Mina bilder
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • lilim
                    • August 2004
                    • 72

                    #10
                    man kanske kan blötlägga dom *typ ett dygn eller nåt* i hink eller så före å sen göra tester i vattnet? *förslag bara* är vattnet bra borde juh inte fiskarna veta vart krukorna kommer från =)

                    kolla sen att hålet i botten av krukan är så sotrt att fiskarna tar sej genom, eller så litet att dom itne ens funderar på å ta sej genom.. hade en fisk som fastnade i hået i en kruka, den dog senare =(

                    Kommentar

                    Arbetssätt...