Bamburör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • soetiz
    svarade
    jag ska lägga upp bilder på min zoon sen när jag hinner..personligen tyckte jag att det blev väldigt snyggt..och dom står fortfarande kvar minsann... heter glömsk på zoonen. ska försöka hinna ikväll!

    Lämna en kommentar:


  • eriahl
    svarade
    KimJosefin: Sprickrisk finns som du säger. Kan inte tänka mig att plexi suger upp vatten. Det här är bättre att använda, spricker inte och sviktar inte http://pg.photos.yahoo.com/ph/pinnta...34.jpg&.src=ph Står att det är polykarbonat på skyddsfilmen. Bilden är från sidan som du säkert förstår. En nackdel är att det kan vara svårt att göra rent i kanalerna. Men med en flaskborste går det bra. Glasmästare och en del byggfirmor finns det nog på. Tror att K-RAUTA har här i Gävle.

    Erik
    Senast redigerad av eriahl; 05 November 2005, 14:52.

    Lämna en kommentar:


  • KimJosefin
    svarade
    Ursprungligen postat av eriahl
    Ett annat sätt är att ha plexi som täckglas. Ha bambun så den räcker från botten och lite över plexin och sätt fast med eltejp uppe på plexin. Efter ett tag behövs inte tejpen när dom sugit upp vatten. Bara att lyfta upp pinnarna om man vill göra ren bambun eller byta ut någon. Dom svajar iofs inte men annars funkar det bra.

    Erik
    Glömde visst skriva att man borrar hål i plexin som bambun går upp igenom....
    Det kan vara krångligt att borra så stora hål i plexin, den har en tendens att spricka väldigt lätt. Plexiglas börjar även bukta ganska fort om man har den som täckglas över vatten, antar att den suger åt sig fukt och tyngs ner... Annars var det en smart idé, värd att prova!

    Lämna en kommentar:


  • eriahl
    svarade
    Ett annat sätt är att ha plexi som täckglas. Ha bambun så den räcker från botten och lite över plexin och sätt fast med eltejp uppe på plexin. Efter ett tag behövs inte tejpen när dom sugit upp vatten. Bara att lyfta upp pinnarna om man vill göra ren bambun eller byta ut någon. Dom svajar iofs inte men annars funkar det bra.

    Erik
    Glömde visst skriva att man borrar hål i plexin som bambun går upp igenom....
    Senast redigerad av eriahl; 04 November 2005, 22:27.

    Lämna en kommentar:


  • soetiz
    svarade
    Hej!
    det där med bambu på plexiglas var ingen dum idé, jag tänkte faktiskt den tanken. men som alltid var jag allt för ivrig och testade att köra ner dem i sanden. Detta fungerade faktiskt utmärkt, de har stått där i ett dygn nu utan att röra på sig. Fast man vet ju aldrig hur det kommer bli när fiskarna börjar böka runt. annars hade jag kanske tänkt att man kunde silikona fast en sten i botten på pinnen och sen köra ner den i sanden, då har man ju möjlighet att möblera om sen. Underbar idé, kom på den nu faktiskt

    Lucku bambu ska jag kolla efter också..kan ju vara häftigt.

    Lämna en kommentar:


  • Shanks
    svarade
    Ursprungligen postat av cecilia
    Om akvariet är öppet är det ganska fint med sk "Lucky bamboo" (grön pinne med blad i änden, säljs bl.a. på IKEA). Så länge bladen är över ytan fungerar det jättebra.

    Mvh Cecilia
    Det finns även fejkade "lucky bamboo" i plast att köpa på blomaffärer...
    Det kanske kan funka? Eller innehåller de nått ämne som är giftigt??
    Lucky bamboon är ju vacker...

    Lämna en kommentar:


  • KimJosefin
    svarade
    Jag tyckte också att det var himla fint med bambu i akvariet så jag bestämde mig föratt stoppa ner lite... Det är mkt svårare än vad man tror att få det att sitta fast på bottnen. Det går minsann inte bara att stoppa ner det i gruset!

    Jag skrev en liten artikel om det på zoonen, kanske den kan vara till hjälp?



    Lycka till! (Bamburör i trädgårdsbutikerna är oftast obehandlade)
    Senast redigerad av KimJosefin; 04 November 2005, 15:25.

    Lämna en kommentar:


  • soetiz
    svarade
    Jätte bra idé faktiskt...men kan tyvärr inte ha öppet..
    Men bra att veta om man ska starta ett öppet faktiskt!

    Lämna en kommentar:


  • cecilia
    svarade
    Om akvariet är öppet är det ganska fint med sk "Lucky bamboo" (grön pinne med blad i änden, säljs bl.a. på IKEA). Så länge bladen är över ytan fungerar det jättebra.

    Mvh Cecilia

    Lämna en kommentar:


  • soetiz
    svarade
    Ajuste, det kan nog vara smart! då ska jag gå och ta upp pinnarna ur vattnet...antar att det inte är någon höjdare att lacka på blöta pinnar.. Akvarielack har dom säkert på akvarielagret, ska dit imorgon!
    Visst är det roligt att åka till en sån affär? man vill bara gå och lägga sig direkt så man kan åka så snart som möjligt!

    Lämna en kommentar:


  • Annika
    svarade
    Jag har haft bambu i ett av mina akvarier. Köpte vanliga bambu-blommpinnar på blomsteraffären. De funkade bra i akvariet men blev rätt så fula efter ett par/tre månader. Har fått tips från andra om att lackera bambun med "akvarielack" för att få dem att hålla bättre, så jag skall prova det någon gång.

    Lämna en kommentar:


  • y0da
    svarade
    Asså, det kanske var här jag såg det då .. hehe..
    Men suger de upp vatten så borde det ju inte vara några problem Iaf inte med lack. Vet inte hur det är med andra medel? Känns ju dock lite långsökt... Men hellre säker än ledsen!

    Lämna en kommentar:


  • soetiz
    svarade
    Jag lade dom jag hade i vatten och dom suger ju åt sig vatten, så det borde inte vara lack på dem...?
    Ja det finns ju ett akvarium här på zoopet - snygga akvarium med bamburör i..och det är ju riktigt läckert.

    Lämna en kommentar:


  • y0da
    svarade
    Har fått för mig att bambu ofta är lackerade? Men hör med dem på bauhause. Ett tips kan ju vara att knalla runt till lite olika butiker och höra sig för, så märker du om svaren stämmer överrens eller ej.
    Jag har dock sett bilder på kar med bambu i, så det lär finnas de som inte är behandlade iaf
    Kan även tillägga att det var riktigt snyggt!

    Lämna en kommentar:


  • soetiz
    startade ett ämne Bamburör?

    Bamburör?

    Hej alla anda kära fisknördar..
    Jag ska nu efter ett år av uppehåll starta ett nytt akvarium, vilket känns riktigt bra! Hur som helst, det jag tänkt är att ha ett 120l med svart sand, 2 lysrör, rötter och stenar av lämplig sort. Kommer ha någon typ av ciklid, en liten sort, dvärg eller liknande och några malar ev. något mer. Jag vill iaf även ha bamburör, jag tror att det kan bli ett snyggt inslag, men frågan är då om bamburör från bauhaus är fria från kemikalier och sånt. Är det någon annan som har erfarenhet?
    Kom gärna med andra tips på hur jag kan göra iordning mitt akvarium. Det är bara kul om andra lägger sig i lite grann. så har ni synpunkter så fram med dem!!
    Har ganska så hårt vatten där jag bor, om det kan vara till hjälp?
    Ha det super!
Arbetssätt...