Bottenlager i växtakvarie?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svanis
    • August 2002
    • 72

Bottenlager i växtakvarie?

Hej!
    Jag håller på och ska köpa ett akvarium i 200 liters klassen att ha som växtakvarium. Efter att ha läst en hel del trådar om ämnet här på zoopet tänker jag skippa att ha lera och torv i bottenlagret för att slippa alger. Funkar det bra med att bara ha sand om man har bra ljus och tillsätter flytande växtgödning och CO2?

Jag funderar på lite olika varienter av sand, råda, svart sand eller seachem flourite...vill gärna ha någon som är mörk och lite rundad (för fiskarnas skull)
    Någon speciell som rekommenderas, kornstorlek?

Sen är frågan om jag ska använda min bottenvärmekabel som ändå "ligger och skräpar", är det en fördel eller nackdel med bottenvärme? Om jag har stenar i akvariet och vill ha frigolit som skydd, hur får man ihop det med värmekabeln?

Mvh / Elin
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8083

Funkar det bra med att bara ha sand om man har bra ljus och tillsätter flytande växtgödning och CO2?
    Det kan fungera.

Jag funderar på lite olika varienter av sand, råda, svart sand eller seachem flourite...vill gärna ha någon som är mörk och lite rundad (för fiskarnas skull)
    bottensubstrat är ingen viktig faktor i växtakvarium, i vilket fall inte så viktigt som man trodde för bara några år sedan.

Du skall givetvis välja ett material som du tycker är snyggt
    Dessutom bör det vara helt fritt från kalk.
    Med småkornig sand riskerar du att få denitrificering och kanske även svavelkväve som luktar fan i botten. Så välj något som är 2 mm i kornstorlek eller större.

Det optimala är väl den brända lergrusen som säljs av Östermalms akvarium, den är lite porösare. Men som sagt.......Så viktigt är det inte, välj det du tycker är snyggt.

Sen är frågan om jag ska använda min bottenvärmekabel som ändå "ligger och skräpar", är det en fördel eller nackdel med bottenvärme?
    Om du ändå har en kabel så tycker jag deffinitivt att du skall använda den, den gör ingen skada. Men se till att den går på termostat så att den inte kokar dina fiskar.
    MVH
    Magnus
    min zoon

Kommentar

• ovj78
      • May 2005
      • 546

Ursprungligen postat av Tropfrog
      Funkar det bra med att bara ha sand om man har bra ljus och tillsätter flytande växtgödning och CO2?
      Det optimala är väl den brända lergrusen som säljs av Östermalms akvarium, den är lite porösare. Men som sagt.......Så viktigt är det inte, välj det du tycker är snyggt.

[Magnus
      Södermalms akvarieaffär menar du?
      13 st kar + yngelburkar
      Ancistrus dolichopterus
      Apistogramma Agassizii VF
      Apistogramma Baenschi
      Apistogramma Cacatuoides
      Apistogramma Hongsloi
      Apistogramma Trifasciata
      Apistogramma Viejita
      Carnegiella strigata
      Dicrossus Filamentosus VF
      Mikrogeophagus Ramirezi
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=444712
      ovj78@hotmail.com

Kommentar

• Tropfrog
        • October 2002
        • 8083

Precis....!
        MVH
        "skåningen"
        min zoon

Kommentar

• mohlin
          • January 2004
          • 1487

Så, för att röra till begreppen lite...

Jag har bara sand i mitt kar, ca 6 cm. Ingen bottenvärme, men frigolit underst (inne i karet). Jag har läst nånstans att växterna kan frysa om "fötterna", jag vet inte om det är ren nonsens, men frigoliten gör igen skada, den skyddar ju glaset i alla fall.

Min sand är jättefinkornig, som sandstrand (flodsand heter det), runt 0.2 mm och jag har inte sett några problem med växthastigheten eller annat. Nästa ommöblering skulle jag vilja skifta det mot samma sand fast mörk....om det nu fanns nånstans i världen, men det verkar inte så.

Jag göder endast med flytande näring (PMDD från Granholmarna).

Kommentar

• Tropfrog
            • October 2002
            • 8083

Jag har själv bara goda erfarenheter av fin sand. Att jag avråder beror på att så många andra har haft problem med det. Själv använder jag toktät strandsand, för att det är den jag tycker är snyggast.
            MVH
            Magnus
            min zoon

Kommentar

• Svanis
              • August 2002
              • 72

Tack för era svar!

Ok, då tar jag och använder min värmekabel, kopplad till en timer som stänger av /sätter på den i intervaller.

Just nu använder jag rådasand 2-3 mm i mina kar och tycker att det fungerar bra. Jag tycker dock att finkornigare sand är snyggare

Nu återstår frågan om vilken sand fiskarna gillar bäst, jag vill gärna ha dvärgciklider, men rådasanden är ganska kantig, jag skulle hellre ha en något mer rundad sand, finns det?

Typiskt att jag flyttat från sthlm, ska ringa till affären där och fråga om de kan skicka en 50 liter bränd lersand med bussgods :P

En liten fråga, dne sanden som säljs där under namnet aquaclay (osäker på stavningen) är inte det samma som seachem flourite? Skulel väldigt gärna vilja få tag på den här i Kalmar eller på internet...någon som vet?

Kommentar

Arbetssätt...