Månljus med Rustas ljusslinga.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    Månljus med Rustas ljusslinga.

    Hejsan!

    Var o köpte mig en ljusslinga från Rusta igår. Nu kom den på plats i akvariet. Det blev som på bilden, som ni kan se.

    Däremot så är jag inte 100% nöjd i verkligheten. Det ger något för svage ljus. Och på tok för lite av de blåa nyanserna tränger ner i akvariet.

    Men, det är ett billigt alternativ.

    Någon som har andra bra idéer man kan prova? Är inne på att testa "neonrör" 12V som är till datorer. De kan man nog få till en läcker effekt med.
    Bifogade filer
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.
  • Billy
    • July 2004
    • 28

    #2
    12v neonrör till bilar fungerar med. kan lova att säljarna på mekonomen får stora ögon när man säger att man ska ha dem till ett akvarium.
    Varför började jag inte med detta tidigare för ??

    Kommentar

    • Gimbo
      • January 2005
      • 2734

      #3
      Ursprungligen postat av Billy
      12v neonrör till bilar fungerar med. kan lova att säljarna på mekonomen får stora ögon när man säger att man ska ha dem till ett akvarium.
      Ahhh... Ingen dum idé. Får ta mig en tur dit i dagarna. Alltid skoj med nått litet projekt.

      Vad kostar rören på Mekonomen?

      PS. Halloj Finspång Ska dit imorrn, konsultar lite på Siemens.
      Senast redigerad av Gimbo; 25 September 2005, 23:04.
      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

      Kommentar

      • Billy
        • July 2004
        • 28

        #4
        Minns inte vad jag betalade för röret, dock blev jag tvungen att köpa en 12v adapter till den med, så det blir kanske inte så billigt.
        Bifogade filer
        Varför började jag inte med detta tidigare för ??

        Kommentar

        • Gimbo
          • January 2005
          • 2734

          #5
          Men, o andra sidan så ser det ut att kunna ge ett bättre sken i vattnet.
          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

          Kommentar

          • jimel
            • August 2004
            • 253

            #6
            Jag köpte en "lampa" från IKEA, trettioettan eller något hette den, består av 4st diod lister som jag bara skruvade fast brevid lysrören i rampen, blev riktigt bra enligt mig, räcker över hela karet oxo, mitt kar är 150cm och "listen" blev väl 130cm kanske.
            Här är min Zoonen

            Kommentar

            • y0da
              • August 2005
              • 1697

              #7
              Jag köpte en neon "lava" stav till bilar.. tycker det fungerar ypperligt
              Problemet är väl att den är lite liten (20-25cm) så den ger mer ljus i mitten än i kanterna. Ditt kar är väl relativt stort?, mitt akvarie är 79 långt. Så du skulle nog behöva åtminstone två sådana.
              Tidigare tog jag en kabellist och placerade 5 dioder längs med den. Tyckte det blev väldigt bra Lite väl smala dioder jag hade, blev typ spotlights i akvariet. Men jag tyckte ändå att det var rätt snyggt att punktbelysa stenar och växter. Dock blir det kanske inte så naturligt .
              Dioderna var för 3,3V och jag matade med 3.7V.. höll väl en vecka eller så
              http://www.y0da.se

              540L SA

              Kommentar

              • Gimbo
                • January 2005
                • 2734

                #8
                Kul med lite fler förslag man kan prova
                Låter nog som om neonrör för bilar är det bästa alvernativet. Verkar inte bli så punktbelyst. Någon som vet vilka längder de finns i?
                -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                Kommentar

                • AquaPro
                  • August 2005
                  • 219

                  #9
                  Finns bland annat på www.mds.se sök på neon ;>
                  2 Meter Växtburk.

                  Kommentar

                  • Mjonr1
                    • April 2003
                    • 63

                    #10
                    sådana neonrör är väl liknande som används för att modda datorer med så de finns i datorbutiker också. Om man köper ett sånt som är till en bil så antar jag att man köper en 12 v adapter som har typ cigarettuttag?
                    Är det någon som vet vad man köper för adapter till t ex Cold Cathode (sök på t ex www.dataparadiset.se) Jag antar att dessa har "datorsladdar/kontakter" som är till för att fästa på datorns moderkort eller liknande. Alltså, vet någon om det finns 12 v adaptrar till sådana lysrör?

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      Ett gammalt AT nätaggregat kanske? Dom har ju "vanlig" strömbrytare för av/på medans de nyare ATX nätagregaten "slås på/av" via moderkortet.
                      Å andra sidan så funkar väl vilket nätaggregat som helst som ger tillräcklig stöm ut. Bara att "mecka" ihop en kabel som passar, om nu röret inte vill ha även negativ spänning.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • Gimbo
                        • January 2005
                        • 2734

                        #12
                        Gå till Claes Ohlsson och köp en vanlig 12V adapter. Kostar max 100:- Sen är det bara till att skarva.
                        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                        Kommentar

                        • erland
                          • June 2003
                          • 410

                          #13
                          Gimbo, några frågor:

                          1. Överensstämmer färgen på kortet i ditt första inlägg med verkligheten eller är det kameran som luras så färgnyansen är annorlunda på korten än i verkligheten ?

                          2. Är det lika ljust som det ser ut på kortet eller är ser det ut ljusare/mörkare i verkligheten ?

                          3. Jag antar att det var den blå slingan du köpte ?
                          Erland Isaksson
                          Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
                          Min Zoopet Blog

                          Kommentar

                          • Gimbo
                            • January 2005
                            • 2734

                            #14
                            Ursprungligen postat av erland
                            Gimbo, några frågor:

                            1. Överensstämmer färgen på kortet i ditt första inlägg med verkligheten eller är det kameran som luras så färgnyansen är annorlunda på korten än i verkligheten ?

                            2. Är det lika ljust som det ser ut på kortet eller är ser det ut ljusare/mörkare i verkligheten ?

                            3. Jag antar att det var den blå slingan du köpte ?

                            1. Färgnyansen stämmer överrens "ganska" bra.

                            2. Så ljust är det absolut inte Har förlängt exponeringstiden.

                            3. Jepp, det är den blå slingan på 7m.
                            -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                            Kommentar

                            • fredcoca
                              • December 2004
                              • 132

                              #15
                              Själv så köpte jag ett grönt diodlysrör för 130 spänn och en adapter för ca 50 Då dioderna drivs med 12 volt. Fick dock täta lysröret med silikon. Funkar finfint än så länge. Ska försöka lägga upp en bild på min zoon om någon är nyfiken på hur det blev!
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=324799

                              Kommentar

                              Arbetssätt...