Silikon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    Silikon

    Hur ska man beräkna härdningstiden för silikonen egentligen? Det står 2mm/dygn på min förpackning. T.ex. på baksidan av min bakgrund så har jag en yta på ca 5x20cm med silikon. Den ytan är ju dock bara ca 2mm tjock . Men härdar det bara ifrån sidorna? Eller lyckas det härda bakom frigoliten också? Ska man räkna 2mm/dygn från båda sidorna så tar det ju en evighet för den att härda. Men räknar man bara tjockleken så går det ju på ett dygn?
    Härdar det även under vatten? Ska fylla upp akvariet och göra stora täta vattenbyten i början för att få ut ev. gifter från lack och husfix. Måste silikonen vara helt härdad då? Gifterna som avsöndras när silikonen härdar hamnar ju ändå i ett vatten som kommer att bytas.
    Stressar pga mycket fisk i liiitet akvarie för tillfället...
    http://www.y0da.se

    540L SA
  • libbelibbe
    • June 2005
    • 51

    #2
    Ursprungligen postat av y0da
    Hur ska man beräkna härdningstiden för silikonen egentligen? Det står 2mm/dygn på min förpackning. T.ex. på baksidan av min bakgrund så har jag en yta på ca 5x20cm med silikon. Den ytan är ju dock bara ca 2mm tjock . Men härdar det bara ifrån sidorna? Eller lyckas det härda bakom frigoliten också? Ska man räkna 2mm/dygn från båda sidorna så tar det ju en evighet för den att härda. Men räknar man bara tjockleken så går det ju på ett dygn?
    Härdar det även under vatten? Ska fylla upp akvariet och göra stora täta vattenbyten i början för att få ut ev. gifter från lack och husfix. Måste silikonen vara helt härdad då? Gifterna som avsöndras när silikonen härdar hamnar ju ändå i ett vatten som kommer att bytas.
    Stressar pga mycket fisk i liiitet akvarie för tillfället...
    Silikonet 2mm per dygn, det är tjockleken man pratar om. inget annat. så har du kladdat dit 2mm tjockt, så tar det ett dygn.

    Låt det torka innan du fyller upp med vatten. Annars kommer du bara ångra dig.

    Kommentar

    • y0da
      • August 2005
      • 1697

      #3
      Okay... kedjar fast mig i ett element ett par dagar till då helt enkelt
      http://www.y0da.se

      540L SA

      Kommentar

      Arbetssätt...