Trasig frigolit i karet, hur gör jag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FiskFia
    • January 2004
    • 17

    Trasig frigolit i karet, hur gör jag?

    Hej!
    Jag har en bakgrund i frigolit och den är gjord med husfix utanpå och sedan Epotex akvarielack, Trots detta har nu vår stora mal lyckats bita sig igenom så 3 småbitar har ryckts loss så man ser den vita frigoliten.

    Mina frågor är:
    1. Frigolit är ju väldigt kraftigt i vatten, dvs det har en väldig kraft..Hur mycket trasig frigolit klarar det innan allt bara säger swich och trycks upp..
    (karet är på 370 l)

    2. Hur lagar jag enklast? Räcker det med husfix på de lilla bitarna eller måste jag ta epotex igen? Har inte Epotex kvar och vill helst inte köpa nytt till så lite.

    3. Om det räcker med husfix, hur länge måste det härda då?
    (svårt att få rum med alla fiskar hur länge som helst i annat kar)


    Tacksam för svar!
  • Mjonr1
    • April 2003
    • 63

    #2
    Om du har limmat fast frigolitbakgrunden ordentligt (vilket jag antar att du har) så kan inte jag se varför bakgrunden skulle ryckas loss bara för att en mal bitit loss några bitar. Husfixen förändrar ju knappast tyngdlagen speciellt mycket.

    Hur stor är förödelsen? Om du kan stå ut så brukar alger göra sitt jobb och det vita kommer inte synas så mycket i framtiden - förstår visserligen att det kan vara jobbigt att invänta det. Men, risken finns väl att du lagar detta och att malen biter sönder mer längre fram(?)

    Jag kämpade med färgsättning av min frigolitbakgrund och tyckte verkligen att den vart bra. Men, efter några månader så hade ju ändå algerna gjort bakgrunden ännu finare. Det är just det jag menar - kan du stå ut med det vita så kommer naturen att ordna en bakgrund åt dig. ;-)

    Kommentar

    Arbetssätt...