Bakgrundsfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Johansson
    • May 2005
    • 73

    Bakgrundsfråga

    Jag har köpt en bakgrund som en kille har gjort. Men pga ett akvarieköp sóm inte blev av för honom har han inte haft bakgrunden i vatten. Så min fråga gäller nu dom vita fläckarna som kan uppstå ibland på hemagjorda bakgrunder när dom kommer i kontakt med vatten. Hur kan jag testa bakgrunden innan jag siliconar fast den i karet. Dröjer det länge innan fläckarna kommer om man får dom. Räcker det med att sänka ner bakgrunden i badkaret ett dygn eller eller rent ut sagt bara blöta ner bakgrunden. Nån som vet lite mer om det här?

    Han har använt olika typer av akrylatfärg och lackat den två varv med epotex akvarielack.
    Senast redigerad av Micke Johansson; 28 August 2005, 15:00.
    Michael Johansson
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #2
    Fläckarna brukar väll framträda när bakgrunden legat i blöt ett tag, så jag tror att ha den i badkaret över natten gör väldigt liten nytta. Kanske om den får ligga där i nån vecka...
    Har själv ingen stenkoll på hur lång tid det tar innan de vita "fläckarna" framträder, om de kommer... det är dock den uppfattning jag fått
    B!

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      hört en del som fått vita fläckar direkt
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • janne dansk
        • June 2004
        • 1740

        #4
        jag byggde en bakgrund till 250l och fick för mycket lack på vissa ställen der blev der vita fläckar ,stoppede den i efter ett par dagar.till mitt 1000 l sama typ av lack ,men den stod 3-4 va har inte set nogra fläckar ,så det kan bero på att lacken har gennomhärdet innan den kom i kontakt med vatten,ellar har der inte varit för tjock med färg

        mvh janne
        Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

        Kommentar

        • ovj78
          • May 2005
          • 546

          #5
          På min första bakgrund blev det massa vita ytor och de uppstod ganska snabbt, sen ändras det lite efter ett tag men jag såg tydliga vita ytor efter ngn timma bara... Den andra bakgrunden lyckades jag klämma fast under mittstagen så att den satt när jag fyllde på med vatten. Den bakgrunden blev dock bra utan några vita fläckar. Ps den är fastsiliconad nu...
          13 st kar + yngelburkar
          Ancistrus dolichopterus
          Apistogramma Agassizii VF
          Apistogramma Baenschi
          Apistogramma Cacatuoides
          Apistogramma Hongsloi
          Apistogramma Trifasciata
          Apistogramma Viejita
          Carnegiella strigata
          Dicrossus Filamentosus VF
          Mikrogeophagus Ramirezi
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=444712
          ovj78@hotmail.com

          Kommentar

          • Micke Johansson
            • May 2005
            • 73

            #6
            Okey...då vet jag lite mer. Jag får tacka så mycke för svaren
            Michael Johansson

            Kommentar

            Arbetssätt...