grus eller sand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    grus eller sand?

    När jag köpte akvarium så hade dom bara småstenar i olika storlekar i butiken. men vad jag får en känsla av så är det väldigt många som har sand i sina akvarium?? tycker alla nästan pratar om det. vad är skillnaden på gott och ont med sand respektive sten? känns som det hade vart finare att ha sand i akvariumet. men samtidigt hade det kanske vart väldigt svårt att slamsuga.
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • Hasse H
    • August 2004
    • 2111

    #2
    Jag citerar mig själv från denna tråden:


    Sand eller grus, tja, jag tycker att svaret på den frågan är: det beror på.

    I stilla trögflytande vatten har jag gärna sand, det passar utmärkt, det är snyggt och lättstädat. Men i snabba strömmande vatten tycker jag grövre grus är bättre, det stämmer iaf med min bild av hur en sådan biotop ser ut. Sand i hårt strömmande vatten kan bli problem eftersom den lätt flyttar på sig och kan både åka med vattnet in i pumpen eller bara blotta bottenglaset.

    Det beror också på fiskvalet. Många malar gillar sand att böka i. Även ciklider som jordätare behöver tugga fin sand för att få ett naturligt beteende i sitt matsökande. Medans till andra fiskar kan det vara bättre med grus som kan fungera som skydd för nyfödda yngel, t.ex. för en del levandefödare vars yngel tar skydd på botten. Exempel platy och svärdbärare.

    Jag väljer alltid Biltemas blästersand när det gäller sand, och det av två anledningar: den är billig och den behöver inte tvättas. En del tycker den är för ljus eller har fel färg, men det är ju en smaksak. Billig är den hursomhelst.

    Sedan vad gäller grus, många tycks ha "lärt sig" att engelsk sjösten är fult. Många uttrycker sin avsky över det gulvitbruna gruset och säger att det måste vara ett mörkare grus, t.ex. Rådagrus. Varför då? Alla har olika smak, men det tycks vara en regel att just engelsk sjösten ska vara fult. Kan det bero på att den är väldigt vanlig och att man som nybörjare nästan alltid får sjöstenen med sig hem från zoobutiken? Inte vet jag. Jag har rådagrus i två mindre kar med liten cirkulation och hyfsat tät växtlighet och där passar den bra. Men jag har också engelsk sjösten i ett kar med hyfsat stark cirkulation, en form av asiatisk bäckbiotop, där tycker jag den passar utmärkt med sina rundade korn som man kan tänkas finna i en bäck med strömmande vatten. Färgen stör mig inte alls, tvärtom kan jag tycka att den marmorerade botten kan fungera bra som kamouflage för en del bottennära fiskar och rimligen upplever de då en tryggare tillvaro.

    Så vad jag vill säga egentligen är att bottensubstratet är en del av biotopen och det är inte fel att tänka igenom hur man vill ha det om man eftersträvar ett biotiopriktigt akvarium. Sedan kan det ju såklart finnas andra skäl till att man väljer det man gör, t.ex. att akvariet passar bättre med inredningen i rummet i övrigt om man har en viss sorts grus eller sand. Vi har alla olika mål och syften med våra akvarium.
    mvh Hasse
    Det man inte vet, har man ingen aning om.

    Kommentar

    • LarsPa
      • August 2005
      • 9

      #3
      Angående Biltemas blästersand - är kornstorleken 0,2–1,0 mm eller 0,1–0,7 att föredra? Kanske inte spelar någon roll?

      / Lars

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        0.2-1.0 är att föredra
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Börjar känna att jag upprepar mig själv, men jag säger som jag brukar:
          Tycker Rådasand i storlek 0,8-1,3mm är trevlig.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Maethor
            • December 2004
            • 675

            #6
            Jag har nu sand i ett av mina akvarium (54L) och det funkar väldigt bra. Tycker faktiskt att det är snyggare än eng sjösten, men det kan vara för att börjar vara ganska less på det.
            Vad jag har för sand vet jag dock inte, jag köpte den i akvarieaffären mend en behövde inte sköljas.
            112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
            105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
            54L: ca 15 kamphanar
            90L: 3kamphanar
            90L: 3kamphanar
            90L (marin): 3kamphanar
            6x2L: Kamphanar

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

            Kommentar

            • Iit_mutt
              • November 2004
              • 449

              #7
              Det är ju i mångt och mycket en ren smaksak. Personligen tycker jag att sand är betydligt snyggare, och det fungerar bra för mig.

              Men som Hasse H skriver, så bör man nog ta sig en funderare gällande hurvida man vill återskapa en biotop och/eller vilka fiskar man ska ha i karet
              Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                mina körsbärsräkor gillar grus iallafall

                2-4mm
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • trollet85
                  • January 2005
                  • 667

                  #9
                  har kommit på att jag har engelsk sjösten av den mellanstora sorten, eller kanske var den största. kollade nu senast när jag var på affären och läste vad det var för något. kanske rätt standard de har sånt.. men de hade bara tre sorter av eng.sjösten sen var det inget mer :\
                  63L med salamandrar
                  Mina älskade persers Viola och Velvet

                  Kommentar

                  Arbetssätt...