Cement eller betong...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hfh75
    • April 2005
    • 595

    Cement eller betong...

    Hej..

    Någon här som vet hur cement eller betong beter sig när det hamnar i alvariet? Avges det några giftiga ämnen som påverkar invånarna i karet?
    Tacksam för svar om någon vet

    /Fredrik
    /Fredrik

    -En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.
  • piddy
    • May 2005
    • 22

    #2
    Har läst nån stans att cement avger kalk som höjer ph värdet i karet det e allt jag har hört....

    Kommentar

    • Hawkmoon
      • February 2005
      • 268

      #3
      Cement är bara ett bindemedel som man blandar med sand för att få betong som slutprodukt, vanligtvis 4 delar sand 1 del cement.
      190L Trigon SA Powered by Co2
      112L Snäcklekare
      Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

      Kommentar

      • Dagge
        • December 2004
        • 188

        #4
        Även om du har rätt var inte det svaret han ville ha Hawkmoon

        hfh75. Har du ingen säck hemma eller hos närmsta granne du kan kolla på?
        Jag har för mig det är stora symboler på säcken som visa att det är hälsovådligt eller nåt.
        Dagge
        Ampblog

        Kommentar

        • Hawkmoon
          • February 2005
          • 268

          #5
          Hoppsan då dagge, jag hjälpte bara till med att reda ut förhållandet cement/ betong eftersom han valde mellan två produkter som är beroende av varandra.

          Eftersom jag är osäker på det andra så låter jag bli att svara, bättre det än att komma med inlägg som, jag har för mig-jag tror o.s.v, sådana svar är tämligen ointressanta, kom med fakta istället som man kan lita på.
          190L Trigon SA Powered by Co2
          112L Snäcklekare
          Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

          Kommentar

          • hfh75
            • April 2005
            • 595

            #6
            Var mest lite nyfiken efter som jag idag såg en hög med gammal torkad spillbetong på bygget jag jobbar på... tyckte det blev en snygg formation och idén väcktes.. Tack för svaren iallafall och visst är det bättre med vet-svar än tror-svar

            /Fredrik
            /Fredrik

            -En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

            Kommentar

            • lysröret
              • October 2004
              • 312

              #7
              cementen avger inte kalk, utan nåt annat alkaliskt ämne, kommer ej ihåg vilket.
              jag har provat att blanda betong och det blev skört när det brunnit. testade sen färdig massa, men den innehöll kvarts som är nån sand som är farlig för lungorna.
              jag provade att bränna dessa stenar i över 300*C och den som var gjord med färdig massa blev bränd ungefär som man bränner mat i ugnen.
              läs noga på innehället!

              Kommentar

              • yllekanin
                • December 2006
                • 177

                #8
                Ursprungligen postat av hfh75
                Var mest lite nyfiken efter som jag idag såg en hög med gammal torkad spillbetong på bygget jag jobbar på... tyckte det blev en snygg formation och idén väcktes.. Tack för svaren iallafall och visst är det bättre med vet-svar än tror-svar

                /Fredrik

                Jag tror att du skulle kunna måla med epotex, då kommer inte betongen i kontakt med vattnet
                Mvh Michael

                Kommentar

                • MattiasL
                  • September 2006
                  • 1479

                  #9
                  Man kan låta betongen ligga i ett par månader i vattenbad som bytes regelbundet. Då slutar betongen att avge de alkaliserande ämnena. Det ska dock vara giftfri betong utan en massa konstiga metaller odyl.
                  Qui audet adipiscitur!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...