Borra i BTN som sitter i karet redan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fred fish
    • July 2004
    • 120

    Borra i BTN som sitter i karet redan?

    Jag har en BTN Rocky som sitter i mitt 375-liters kar. Jag köpte hela karet begagnat, och har således bara tagit över ett jobb som någon annan har gjort. Jag har mer och mer blivit irriterad över att hålet för utblåset från mitt filter sitter för högt, det skvalar rätt friskt i det rum akvariet står i.

    Jag funderar därför om det är ok att borra ett nytt hål i bakgrunden, under tiden jag har vatten och fisk i akvariet? Jag tänkte göra det i samband med vattenbyte, så det kommer ju vara tomt till en tredjedel, men jag är ändå orolig för de spänningar som jag kan tänka mig uppkommer när man maskinborrar...

    Någon som har erfarenheter kring detta, vågar man borra utan att riskera 250 liter vatten på golvet?
    240 L Sydamerikamix (jordätare, rödmunstetror, corydoras och ancistrus)
    190 L Sydamerikamix (scalarer, dolkstickstetror, bilbukar, corydoras och ancistrus)
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det skall inte vara några problem - fast du bör ju förstås undvika att borra i glaset

    Su samtidigt med en dammusgare så att inte alltfäör mycket spån ramlar ner i karet - spånet flyter dock så om det inte är några pumpar igång går det lätt att få bort det mesta.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      om du kör med sladdborrmaskin så är nog en jordfelsbrytare inte fel å ha.
      och ett enkelt sätt att dra ur sladden utifall.

      det bästa är om du kan köra med en "skruvdragare"
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      Arbetssätt...