Filtrering bakom bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • forza78
    • July 2004
    • 10

    Filtrering bakom bakgrund

    Hej! Mitt första inlägg

    Har precis köpt ett begagnat 720-liters med en btn-malawi bakgrund i. Jag har tänkt borra hål i hörnen o köra ner filtermattekuber bakom såsom de har beskrivit på btn:s sida.

    Problemet (?) är att den som en gång i tiden monterade bakgrunden valde att bara silkona på sidorna o sen ha den stående på bottenfilterplattor (det är inte plattor på hela botten utan bara under bakgrunden). Vet inte riktigt hur han tänkte men han hade väl nån idé om att vattnet skulle gå genom sanden, under bottenfiltret o sen bakom bakgrunden på nåt sätt o filtreras. Jag undrar om ni tror att det kommer inverka nåt på mitt filter? Mängden vatten som går genom sanden och genom bottenfiltret till baksidan måste vara minimalt.

    Jag känner inte direkt för att försöka ta loss allt silikon på sidorna o limma om allt
    //Tommy

    Mitt akvarium
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    #2
    om dett är malawi du tänkar att ha måste du ha "mycket" cirkulation .om det skall funka kan du ta filtermattar och stoppa bakom och fixa mera cirk. med ett antal powerhead

    mvh janne
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

    Kommentar

    • forza78
      • July 2004
      • 10

      #3
      Jo det ska bli rätt stor cirkulation har jag tänkt, dels ett powerhead (aquaclear Powerhead 802) bakom bakgrunden till det stora filtret o sen har jag tänkt sätta ett likadant powerhead i en filtermodul också, det blir tillräckligt tror jag.

      Men frågan kvarstår...spelar det någon roll för filtreringen att det inte är helt tätt i underkant på bakgrunden?
      //Tommy

      Mitt akvarium

      Kommentar

      • janne dansk
        • June 2004
        • 1740

        #4
        om du läggar sand/grus imot bakgrunden ell inte spelar ingen roll huvedsaken att du har cirk. igennom filterkuparna .Så det det gör inget att dett inte är tät tvärtom skulle jag ville säja

        mvh janne
        Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

        Kommentar

        • forza78
          • July 2004
          • 10

          #5
          Tack, precis det svar jag ville höra
          //Tommy

          Mitt akvarium

          Kommentar

          • Lucas_no1

            #6
            Själv har jag slitit ur en btn amazonas ur ett 720 kar för den hade släppt från botten.
            Personligen tror jag att det blir sämre filtrering om du låter vattnet gå under bakgrunden för vattnet kommer ju då ta den kortaste vägen från framsidan och upp till cirkpumpen.

            Aldrig kul att ha något halvdant så jag skulle ta det jobbet att plocka ur den.

            Mvh Lucas

            Kommentar

            • forza78
              • July 2004
              • 10

              #7
              Ja det var så jag oxo tänkte men samtidigt så kan det inte vara mkt som går genom sanden o sen genom de små hålen i bottenfiltret, det mesta borde gå genom rastret.

              Kanske ska fundera på nåt sätt att täppa igen så mkt som möjligt precis vid botten på baksidan.
              //Tommy

              Mitt akvarium

              Kommentar

              • forza78
                • July 2004
                • 10

                #8
                Har hittat den troliga förklaringen till att min bakgrund står på bottenfilterplattor. Så här skrev Kjell den 23/7:

                "För lite drygt 10 år sen så var jag med om att introducera BTN-bakgrunderna på marknaden och med bakgrunderna skickade vi med en monteringsinstruktion. I den rekommenderades att man skulle ställa bakgrunden på bottenfilter"

                Verkar iaf inte ställa till med några större problem då jag inte har tänkt ha speciellt mkt växter, bara några vallisneria.

                Blir nog 2 powerheads bakom bakgrunden, ett i varje hörn, istället för ett bakom bakgrunden o ett i en filtermodul.

                Min nästa fråga blir då om det räcker med ett insugshål eller om jag ska ha ett i varje hörn av akvariet?
                //Tommy

                Mitt akvarium

                Kommentar

                Arbetssätt...