keramik i akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    keramik i akvarium?

    hejsan!

    tänkte bara fråga en sak angående keramik (vet att flera har krukor i karen), har det någon effekt på kvaliteten eller ändrar det något värde i akvariumet? har sett att en del zooaffärer har "keramikting" som jag tror är för reptiler på deras hyllor, frågan är om man kan sänka ner dom i akvariumet utan att behöva oroa sig? bara lite kokning innan eller något annat som behövs?


    // SeanChai
    Min Zon

  • nilssonnet
    • January 2004
    • 603

    #2
    Jag har en takpanna, har haft det länge nu. Hade ett tag även ett dräneringsrör, även det i keramik, men jag tog bort det. Har inte märkt av något skumt, se bara till att keramiken är sköljd, och ta inte en använd kruka, dräneringsrör eller något annat, då man aldrig vet vad som har funnits däri.
    Na klar!

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      har en halv kruka i mitt kar och inte märkt att det skulle påverka negativt räkorna går på den ibland och betar alger.
      har dock inte mätt upp vattnet.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Morellen
        • November 2003
        • 4349

        #4
        Är det bara ren lera skall det inte vara någon fara tror jag, däremot skall man se upp med glaserad keramik eftersom vissa glasyrer t e x innehåller bly och kan lösas upp i surt vatten
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

        "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
        (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

        Kommentar

        • SeanChai
          • May 2005
          • 498

          #5
          tackar för svaren. man kanske skulle passa sig för dom "tingen" jag pratade om alltså eftersom dom är målade (eller iaf skiftar färg he he), eller försöka ta reda på vad det är för färg.


          // SeanChai
          Min Zon

          Kommentar

          Arbetssätt...