Blästersand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liven
    • July 2004
    • 76

    Blästersand

    Hejsan!
    Såg att en del av er använder blästersand från Biltema i era Akvarier och det blev jag lite nyfiken på =). Men när jag kollade på Biltema så har dom 2 olika grovlekar på sanden, spelar d någon roll vilken man väljer??
    Vilken är bäst när man slamsuger?
    Tacksam för svar..
    Mvh Liven
    Liven
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Generellt kan man säga att ju mindre storlek desto svårare att slamsuga eftersom det följer med vattnet. Fast slamsugar går det ju alltid att gör ändå genom att hålla den ovanför botten. Dock inte lika effektivt.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Jag har bägge storlekarna.
      Den finkornigaste sägs bli mer kompakt andra säger att den blir mer flygig. Själv tycker jag att det är samma sak efter ett tag.

      När det gäller att slamsuga bort högar så brukar jag hålla tratten/öppningen ca 2-3 cm ovanför gruset och då funkar det. Jag har bara ett kar jag behöver slamsuga i och det är i min 375 som jag har "ancistrusodling" där det är ca 7 vuxna och ca 40 - 50 ungfiskar på 3-5 cm.
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • liven
        • July 2004
        • 76

        #4
        Men stannar all smuts på ytan av sanden lr gräver det ner sig som när man har sten?? Skulle d bli problem för eventuella fiskar om man hade sand istället för sten?? Har en Botia som gillar att gräva lite + två genomskinliga räkor som oxå gillar att gräva. Kan dom gör d i sanden oxå?? Dumma frågor kanske men jag e ganska nybörjare o vill inte göra fel så mina firrar dör lr nått...
        Mvh liven
        Liven

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          Smutsen stannar på ytan tills nedbrytningen kommit igång ordentligt efter ett par månader, så jag behöver inte slamsuga mina andra kar.

          Sanden är fullt grävbar och jag tycker att det verkar som om mina botier trivs bättre i sand än i grus.
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • Marie J
            • January 2004
            • 10616

            #6
            Mitt 375 kar är överbefolkat med så många malar som det är nu och ancistrus skitnar ner rätt mycket. Där av skithögarna.
            /Marie.

            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

            Kommentar

            • liven
              • July 2004
              • 76

              #7
              Ok, ska nog prova med d istället, finns d några bilder på akvarier med sand så man kan kolla hur d ser ut innan jag bestämmer mig??
              Tack för att ni svarar på mina "dumma" frågor, vill bara d bästa för mina firrar =)
              Liven

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Du kan gå in på min zoon och kolla tex på mitt 375 kar. Länken dit ser du precis här under så tryck där på "Min zoon" Och kolla bland mina kort.
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • liven
                  • July 2004
                  • 76

                  #9
                  Har just varit inne o kollat på dina akvarium och både jag och sambon är överens, vi ska skaffa det till vårat oxå, sen gillade jag din belysning såg väldigt mysigt ut i akvariet =)
                  Vi har så tråkig belysning till vårat men med andra växter som är mer frodiga en våra så blir det nog bättre =)
                  Ska göra ett tappert försök i alla fall =)
                  Liven

                  Kommentar

                  • Marie J
                    • January 2004
                    • 10616

                    #10
                    Tack för berömet!
                    Jag har 4 lysrör i, 2 aquarell, 1 grolux och 1 sunglo i det. I mina andra kar har jag aquarell i.
                    I 375 karet så har jag haft co2 med hjälp av "mäskflaskor" och pmmd. Nu kör jag bara med pmmd i alla karen.
                    /Marie.

                    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                    Kommentar

                    • frasse
                      • January 2003
                      • 119

                      #11
                      Jag har köpt 75kg biltema blästersand idag.

                      Ska i mitt nya Juwel RIO400 med BTN.

                      Kommentar

                      • JaXxS
                        • December 2003
                        • 251

                        #12
                        är de bara jag som inte gillar färgen på biltemas blästersand?? ja tycker att färgen är så matt.. men de är billigt
                        Du e n00b

                        Kommentar

                        • gjordavljus
                          • August 2004
                          • 212

                          #13
                          Ursprungligen postat av JaXxS
                          är de bara jag som inte gillar färgen på biltemas blästersand?? ja tycker att färgen är så matt.. men de är billigt
                          Håller med om att färgen är lite för "röd" men jag tycker att det blir bra om man blandar sanden med lite annat. Då ser det oxå lite mer "verkligt" ut. Har precis fixat till mitt snäcklekarkar och blandat med:

                          - Korallgrus
                          - Faxekalk
                          - Större sandstensgrus
                          - Krossade o Hela blåmusselskal (efter en god musselsoppa)

                          Blev skitsnyggt, helt enkelt... Ska fixa bild när jag hinner..
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=302416

                          Kommentar

                          • liven
                            • July 2004
                            • 76

                            #14
                            Blästersand igen!!

                            Har bestämt mig för att starta om mitt akvarium nu, har problem med d tror jag, d känns som att nått är fel o mina firrar dör lite titt som tätt =(.
                            Min fråga nu är att kan man använda VIT blästersand i botten lr blir d för ljust??
                            Min "ekonomiske" sambo kan nämligen ta hem sån sand från sitt jobb, men jag kände att jag var tvungen att slänga ut frågan här först innan jag gör nått dumt...
                            Har en botia, neontetror, skäggmunsmal, siamesisk algätare, 2 räkor o en krabba+ nån tetra jag inte vet vad d e för art. D kommer även komma in platysar när akvariumet är i bra skick igen.
                            Senast redigerad av liven; 08 August 2005, 07:09. Anledning: Postade inlägget på fel ställe.
                            Liven

                            Kommentar

                            • Mr B
                              • September 2004
                              • 1310

                              #15
                              "vit" ? väldigt ljus sand, eller glas blästermedel? Oavsett vilket, borde det fungera, men risken finns att ljus sand ger bleka fiskar. Sanden borde mörkna något efterhand, och mörka skuggade partier borde inte vara omöjliga att skapa... så länge bara blästermedlet inte är giftigt, ser jag ingen anledning till att det skullle vara direkt skadligt.. Glasbläster för dock anses ha väldigt vassa kanter, känsiga fiskar kan tycka illa vara. (tex pansarmal, och deras skäggtömmar)

                              Själv hade jag undvikit metalbläster medel, så som aluminiumsilicat, det är iofs tjusigt svart, men metalloxider i akvariet ger mig små tomtar med kalla fötter som kutar längs ryggraden.

                              B!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...