Alger på intredning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trachinus
    • July 2005
    • 14

    Alger på intredning.

    Hej!

    Får ursäkta om rutinerade och allvetande akvarieägare tycker att jag ställer konstiga och dumma frågor......... men man är ju som sagt nybörjare .

    Har fått, som jag tror, alger på en del av inredningen i akvariet. Det har bildats gröna "fläckar" på stenen i vattnet och på de 2 vita snäckorna jag har i.

    Jag har haft igång mitt 128L i ca en vecka......

    Är det normalt att det kommer så "snabbt"

    Och hur får man bort det? (har tagit upp och skrubbat det, men det sitter bra hårt verkar det som)

    Går det att förebygga?

    Mvh Morgan
  • Iit_mutt
    • November 2004
    • 449

    #2
    Snabbväxande väster har ju iaf en förmåga att ta mycket näring och därigenom ge alger mindre chans. Men...ptja, det är bara en tanke
    Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #3
      Förebygga går genom att använda växter och ge dem den näring som de behöver och kan konkurrera ut algerna. Inte ha tänt mer ca 10 timmar. Skaffa ett bra lysrör.


      Enklast och säkrast är att bara skrubba bort dem. Använd en tvättsvamp på föremål som inte är ömtåliga. Absolut inte på glasrutan.
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • peppito
        • December 2003
        • 1612

        #4
        Förslagsvis typ vattenpest som inte alls är särskilt krävande. Även typ hygrophila polysperma och liknande fungerar bra.
        "du ångrar bara det du inte gjorde"

        Kommentar

        • DjHypnoz
          • March 2004
          • 162

          #5
          finns medel mot alger.. ALGO-stop depot tex.. (Zoomedica Frickhinger) ca 100kr

          ska funka bra, köpte ett packet själv i dag.. får väl se om man blir nöjd..
          För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            enklaste obh bästa sättet jag känner till för att slippa problem med alger är att helt enkelt göda bort dom.

            sen jag började med pmdd har jag sett diverse alger som trådalger å staghorn förtvina och försvinna samtidigt som växterna kommit igång då dom får näring.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            Arbetssätt...