Beläggning på roten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trachinus
    • July 2005
    • 14

    Beläggning på roten?

    Hej!

    Jag har presis startat upp ett 128L akvarium.

    Men jag har upptäckt att på roten som jag har liggandes i akvariet så har jag fått ngn sorts beläggning. Ser ut som en tunn vit/grå hinna som sitter på stora delar av stocken. Fladdrar liksom. (svamp eller mossa?) Har rört lite på det men det verkar sitta fast.

    Ngn som vet vad detta är?

    / Nybörjare (Har alla varit ngn gång)
  • niclas89
    • October 2004
    • 228

    #2
    Jag hade en rot som hade sånt "klet" Det´luktade inte så gott och såg riktigt fult ut så jag kastade roten. Men man ska kunna koka roten och få bort de .. tror jag.
    flippflopp Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=290186

    Kommentar

    • mohlin
      • January 2004
      • 1487

      #3
      Räcker det inte med en tråd i samma ämne?

      Kommentar

      • trachinus
        • July 2005
        • 14

        #4
        Mohlin: Som jag skrev så är jag ny inom detta ämne.....Även denna sidan. Jag såg att det var indelat i olika delar......när jag hade "postat" det första meddelandet (på ett annat ställe). Om du stör dig jätte mycket på det så ber jag om ursäkt. Jag kan bara bli bättre inom fiskarnas värld

        / Nybörjare Morgan
        *******************************'
        Ni andra: Tack för snabba och bra svar!

        / Morgan

        Kommentar

        • Lucas_no1

          #5
          Tjena!

          Inte lätt på nytt ställe men välkommen!

          Jag är nästan hundra på att det är mögel eller någon form av partiklar som reakgerar när roten börjar ruttna.

          Jag placerade två rötter från samma träd i mitt kar nu för några veckor sedan.
          Den ena kokade jag och skrubbade mycket noga och det gick fint och den är kvar i karet och den ser toppen ut.
          Men eftersom jag tyckte det gick så smärtfritt och ville ha fler rötter från samma träd en "lönn" så hämtade jag en till som jag bara tvättade och efter fem dagar i karet var den helt vit och luktade ruttet så koka fungerar helt klart.

          Mvh Lucas

          Kommentar

          • Hydrofila
            • June 2004
            • 31

            #6
            Hej!
            Jag har haft samma problem med en ganska stor mopanirot och där hjälpte inte kokning...
            Som den snåla smålänning jag är ville jag inte kasta roten utan fick för mej att sno in den släta, slemmiga delen av roten i javamossa...
            Har fått för mej att den älskar sånt därnt päckel lixom.. *s*
            Och gissa vad?
            Det gör den!
            Slemmet är borta och mossan har blivit gigantisk. Allt detta utan att resten av akvariet tagit någon skada...

            /hydrofila

            Kommentar

            Arbetssätt...