Hur få bort målad bakgrund ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • assi
    • June 2005
    • 79

    Hur få bort målad bakgrund ?

    Hejsan
    Har ett gammalt akvarium som jag funderar på att starta upp på nytt. Det sämsta är den vita målade bakgrunden. Den har lossnat/flagnat på vissa ställen så det ser inget vidare ut.
    Försökte med en sån där skrapa som man kan använda på glas men det gick inget vidare.
    Kanske någon har erfarenhet av liknade och som har nåt tips på hur man kan få bort målarfärgen.
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    #2
    Hej

    Om färgen är på utsidan så låt den sitta och köp en enklare bakgrund som man sätter i akvariet.Finns helsvarta om man inte vill ha BTN stuket.
    Fredrik

    Kommentar

    • PatrikMalmo

      #3
      Vill du enten måla om eller ha utvändig bakgrund så är det nog inte så mycket val - färgen måste bort. Trots dina försök så har jag inte hittat något "enklare" än glasskrapa. Kan underlätta betydligt om du byter blad, samt blöter bladet lite i vatten emellanåt. Handlar säkert om vilken sorts färg det är också, men det har funkat ok för mig - med lite tålamod och vilja.

      Hilsen,

      P

      Kommentar

      • fredrikakesson
        • November 2003
        • 1363

        #4
        Finns ett medel som heter bums.Giftigt och effektivt.Vet inte vad som händer med silikonen.Men om man tar det försiktigt och inte dräller på fogarna så funkar det nog.Körde med nått medel från beckers när jag tog bort färg från gångjärn.Det löste upp allt i färgväg.Gångjärnen var målade med olje och vatten baserat i olika lager.

        Kommentar

        • Iit_mutt
          • November 2004
          • 449

          #5
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Vill du enten måla om eller ha utvändig bakgrund så är det nog inte så mycket val - färgen måste bort.
          Om han nu VILL ha en utvändig bakgrund så måste färgen bort, men vill han ha en bakgrund i karet, så kan väl allt färgen snällt stanna kvar?
          Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            lacknafta eller förtunning kanske kan lösa upp färgen helt eller göra den mjukare vilket gör den enklare att få bort.

            var MYCKET försiktig om du provar lösningsmedel och har fisk i akvariet så inte ångorna går ner i karet till exempel via luftpump.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • assi
              • June 2005
              • 79

              #7
              Färgen sitter utvändigt och jag har inga fiskar i just nu. Lacknafta och förtunning har jag hemma så jag kan prova med att mjuka upp färgen så kanske det blir lättare att skrapa bort. Tack för era tips.

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                lycka till
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • assi
                  • June 2005
                  • 79

                  #9
                  Nu har jag fått bort all färg och det gick lättare än jag trodde. Började med att byta blad på skrapan och det var tydligen det som behövdes för sen var det bara att skrapa och färgen åkte av lätt!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...