Fastsättning av bakgrundsbild

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CannonBall
    • July 2005
    • 6

    Fastsättning av bakgrundsbild

    Jag har köpt en "vanlig" tråkig bakgrundsbild på löpmeter till mitt akvarium.
    Problemet är att mitt akvarium är ett hörnakvarium och bakgrundbilden sitter på båda bakre sidorna så de ses aldrig riktigt rakt framifrån. Detta medför att de måste sitta direkt mot glaset utan luft mellan för att de ska synas över huvud taget, annars blir endast en spegeleffekt.

    Jag trodde att det skulle lösa sig genom att fukta bilden innan applicering och sedan trycka ut bubblor/ojämnheter med en skrapa, ungefär som med solfilm på bilen.
    Detta fungerade ganska bra så länge fukten fans kvar, men efter ett par dagar så börjar fukten att torka och då släpper bilden från glaset och det blir flammigt och bubbligt överallt, detta är inte snyggt alls...
    På solfilm till bilen är det ett sorts lim som håller den på plats när fukten torkat, men något sånt lim verkar det inte finnas på bilden så jag antar att det är därför det inte fungerar.

    Jag har funderat på att göra en egen bakgrund av frigolit eller köpa en färdig "back to the nature" (eller vad den heter).
    Men eftersom det är ett hörnakvarium där bakgrunden ska sitta på två (av tre) sidor så tror jag att det kommer att ta en massa plats i akvariet, plats som jag inte har (akvariet är 60+60+84*60 vilket ger ungefär 108 liter).

    Är det någon som har nåt tips på hur jag ska få fast denna bakgrund på ett bra sätt, eller vet någon annan bakgrund som funkar bättre?
  • Mattias Andersson
    • March 2003
    • 826

    #2
    Prova med matolja, brukar funka finfint...

    Kommentar

    • Orfeous
      • July 2005
      • 83

      #3
      ett problem som jag upptäckte med min bild nyss är att det är typ kondensvatten mellan bakgrunden och glaset. bakgrunden har både ljusa och mörka delar i sin bild nu om man kollar innifrån så att säga. det är lite störande. har bara tejpat på sidorna och inte i mitten.

      Kommentar

      • Iit_mutt
        • November 2004
        • 449

        #4
        Vill du inte ha en bakgrund som tar en massa plats så finns ju alltid AquaEls helsvarta, har den i två av mina kar (dock inte hörnkar, men den finns till hörnkar med) och jag tycker den är kaninos
        Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          skifferskivor kan bli en snygg bakgrund men mörk.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Redbullen
            • April 2005
            • 1129

            #6
            Måla på utsidans baksida på karet med svart hobbyfärg..
            Bakre ramen i karet som du ser om du tittar rakt in i karet och sidorna målar du med svart silicon..

            Enkelt och billigt..

            //Peter

            Kommentar

            • plorozen
              • January 2004
              • 531

              #7
              ta en (ren) brödpensel och stryk på ett tunt lager med olja på glaset. sen går det lättast om du har någon som kan hjälpa dig få den "rak". att få den rak från början är viktigt, eftersom den kommer att suga fast ORDENTLIGT och bli svår att flytta i höjd och sidoled. sen när du känner dig nöjd så tar du fram antingen en fönsterskrapa eller en rejäl spackelspade och drar ut luften. det kan vara svårt att se eventuella minimala luftbubblor, men om du har ordentligt med belysning inne i karet så har jag för mig att bubblorna syns på baksidan, alternativt om du har vatten i akvariumet så kan du kolla framifrån var bakgrunden blir "osynlig". det behövs inte mycket olja och jag tror att olivolja är det bästa, eftersom det inte härsknar, men kan ha fel.

              Kommentar

              • CannonBall
                • July 2005
                • 6

                #8
                Jag tog och testade det där med matolja för några dagar sedan, tänkte vänta någon dag med att tala om hur det gick... och det ser ut att fungera.

                Några små bubblor som jag missat att skrapa ut är kvar men det har inte tillkommit några sedan jag satte dit den.

                Det där med att matolja härsknar kanske du har rätt i, tänkte aldrig på det...
                får väl se om det börjar lukta ruttet om karet så småningom, hoppas inte det.

                Nu är det bra problemet med att själva bakgrunden är något tråkig, får väl klura ut nåt bra (och gärna emkelt) sätt att bygga en lite mer "levande" bakgrund.

                Tack för alla tipps hittills!

                Kommentar

                • cattebus
                  • June 2004
                  • 61

                  #9
                  jag testade det också för 4 dagar sedan. först såg det för dj.. ut, med tusentals prickar och bubblor efter brödpenseln. men så tog jag en tjock gummiskrapa jag har när jag tapetserar: VIPS! Klockrent!!! Tack för tipset!
                  /C
                  cattebus
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=212364

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    matolja kan härskna men tror det va olivolja som diskuterades i en annan tråd inte härsknar.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • efred
                      • July 2005
                      • 168

                      #11
                      Fast olivolja luktar ju rätt mycket ändå.

                      Kommentar

                      • Chrilleus
                        • November 2004
                        • 224

                        #12
                        Jag använde vatten med några droppar Yes i, funkade klockers. Annars borde recinolja eller barnolja fungera, utan att härskna..
                        500l, 160l, 96l
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=299645

                        Kommentar

                        • Pannecke
                          • January 2005
                          • 1325

                          #13
                          Jag har provat med latolja och det funkar finfint, vad jag inte har kännt är nå´n härkenlukt av gammal olja. Det nå´n annan hade skrivit om kondensvatten och olika ljunader i bakgrunden, hänger nog ihop med att där vattnet finns når ljuset till affishen och blir där med ljus. Vid nå´t tillfälle då jag försökte få det bakgrunden so råkade jag spilla lite vatten på den innan jag placerade den på glaset, där ded var blött blev det ljust och tydligt. Det första jag testade var att blöta hela glasskivan, vattnet dunstade och bakgrunden trillade av. Med lite sökning så fick jag tips om att sätta upp den med olja. Jag smetade med olja och placerade affishen ovanpå, jag justerade den till rätta, då den ligger och flyter på oljan var det inget problem, när den satt där jag ville ha den så skrapade jag bort dels överskott på olja och dels luftbubblorna så att de försvann. Titta in på vår hemsida så får du se hur det blev....
                          /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                          Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...