Platser att hitta kalk/skiffer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fred fish
    • July 2004
    • 120

    Platser att hitta kalk/skiffer

    Hej,

    Till helgen ska jag ner till Skåne och hjälpa en kompis inreda ett nytt 300 L malawi-kar. Han har redan fått 20 kg kalksten av mig, men jag tror vi kommer behöva mer. Är det någon av er som vet något ställe i Skåne där det går att plocka antingen kalksten eller oljefritt skiffer? Givetvis ska vi som lagen föreskriver fråga markägaren först!

    /Fredrik
    240 L Sydamerikamix (jordätare, rödmunstetror, corydoras och ancistrus)
    190 L Sydamerikamix (scalarer, dolkstickstetror, bilbukar, corydoras och ancistrus)
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    På den gamla "goda" tiden plockade jag en hel del kalksten i Limhamn - men det var ju då det, dvs innan bron byggdes så nu är väl inget sig likt där nere.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Fred fish
      • July 2004
      • 120

      #3
      Tack för tipset Kjell, Limhamn kan ju definitivt vara ett alternativ, inte allt för långt från Lund heller...

      Någon som har andra alternativ om bron skulle ha visat sig förstört möjligheterna att plocka där?
      240 L Sydamerikamix (jordätare, rödmunstetror, corydoras och ancistrus)
      190 L Sydamerikamix (scalarer, dolkstickstetror, bilbukar, corydoras och ancistrus)

      Kommentar

      • Idanajad
        • May 2005
        • 465

        #4
        Det här blir så luddigt så jag nästan skäms, men jag har varit och badat i ett gammalt kalkstensbrott i närheten av Staffanstorp. Om du på något sätt skulle hitta dit borde du även kunna hitta sten där. Din lundkompis kanske vet var det ligger??
        Peccator est aquarifex

        Kommentar

        • Peter_F
          • October 2003
          • 693

          #5
          Ca 2 km söder om Staffanstorp finns platsen ni söker. Torreberga tror jag bestämt att den heter.


          mvh
          Peter
          "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
          Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

          Kommentar

          • mohlin
            • January 2004
            • 1487

            #6
            "Broen" går söder om kalkbrottet, så det borde inte vara nån problem att ta sig dit.

            Kommentar

            • Fred fish
              • July 2004
              • 120

              #7
              Tack!

              Tack för era svar, alltid skönt att komma undan de utgifter det innebär att handla i butik! Nu har jag ju två bra ställen att välja på, alldeles utmärkt!
              240 L Sydamerikamix (jordätare, rödmunstetror, corydoras och ancistrus)
              190 L Sydamerikamix (scalarer, dolkstickstetror, bilbukar, corydoras och ancistrus)

              Kommentar

              Arbetssätt...