bränd lera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spån tomten
    • June 2005
    • 60

    bränd lera?

    hej hej undra om man kan göra saker i lera typ grottor och liknade som man sen bränner och stoppar i karet går det eller löses leran upp

    vill säga att ja inte är så bra på lera!
    spån
  • Pannecke
    • January 2005
    • 1325

    #2
    Är inte lerkrukor "bränd lera".? Sådana de flästa köper på typ plantagen och sätter ner som gråtta.
    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

    Gå gärna in och titta på vår hemsida.

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Vill du bygga grottor själv så dom får en speciell form? Det går utmärkt att göra av lera som bränns i keramikugn i uppåt 800-1000 grader någonting. Det är ingenting som löses upp från dom. Men passa dig för att glacera grejerna. Många glacyrer innehåller metaller som kan fällas ut. Speciellt röda glacyrer.
      För du menar inte vanlig lera från en åker och bränna i en vanlig ugn hemma? Det funkar inte.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Paniktandborste
        • March 2005
        • 330

        #4
        Ursprungligen postat av Sonja
        För du menar inte vanlig lera från en åker och bränna i en vanlig ugn hemma? Det funkar inte.
        haha e du säker man kanske skulle testat?
        Aka Pixel eller Bildpunkt

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          På sätt och vis har jag testat med åkerlera och vanlig ugn. Jag brukar samla in lite lera från en åker, rulla kulor och torka ordentligt i ugnen och sen köra ner dom runt rötterna på mina Cryptocoryner och svärdplantor. När man råkar få upp en senare så är dom inte så fasta längre om man utrycker sig diplomatiskt Det blir ett ordentligt lerslamsmoln.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Paniktandborste
            • March 2005
            • 330

            #6
            hehe ok.

            men det skulle helt klart vara kul att göra egna grottor och liknande tycker det ser så hemskt ut om man har en vanlig blomkruka och enda sättet att få den fin är att täcka över den rejält med en massa växter
            Aka Pixel eller Bildpunkt

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Det är kul att göra själv. Jag höll på tidigare när jag gick några keramikkurser. Men det är länge sen nu och grottorna jag gjorde har försvunnit. Jag har inga såna fiskar längre, mer än ancistrus och dom får kokosnötsgrottor.
              Om man gör själv så finns det olika leror man kan jobba med, t ex en som blir väldigt grå/svart när den är bränd. Jag håller med om att lerkruksröda grottor inte är så snyggt. Men dom är bra
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                har en såndär "röd" kruka.
                sågat isär den på mitten och en anubias fastknuten på den.
                kan inte klaga anubiasen växer ordentligt och krukan har börjat anta en lite mer grönakti ton och lyser inte längre i karet som den gjorde när den var ny där.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Spån tomten
                  • June 2005
                  • 60

                  #9
                  ok tack för svaren ska åka till min bekant (som har riktig bränugn) och leka med lera. nja nåra glasyrer blir det inte tal om det blir helt plain
                  spån

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Jättebra ju Du kan exprimentera med mönster på ursidan som växter kan fästa rötterna på, som anubias som Raven förslår, eller kanske javaormbunke, javamossa eller ev bolbotis (stavning?).
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      använd inte bomullsnören i akvariet utan välj exempelvis fisklina.

                      när ja får köpt ett större kar tänkte ja ta en lite större kruka och dela på och borra ett gäng småhål och sätta fast javamossa tror det skulle bli rätt snyggt.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      Arbetssätt...