Hjälp! Mangroverot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Masai
    • February 2005
    • 2

    Hjälp! Mangroverot

    Köpte en hyfsat stor rot i Onsdags,,,har haft den i blöt i badkaret sen dess men den flyter fortfarande så pass att jag inte kan placera den,inte ens med nån sten som mottryck.Vad e de med roten,??, ska jag behöva borra en 100 hål för att den ska suga i sig vattnet? Måste utöka gömställen då mina sebror leker, dom börjar bli riktigt vassa.

    //Jonas
  • Iit_mutt
    • November 2004
    • 449

    #2
    Inget vidare ovanligt att du inte fått den att sjunka på en halv vecka. Vet folk som har kämpat med flytande rötter MYCKET (och tro mig, jag menar MYCKET) längre än en halv vecka. Koka den, är mitt tips. Det löser kanske inte HELA problemet, men kanske mycket väl så pass att du kan sätta ex.vis plexi i botten och låta sanden hålla nere hela paketet.
    Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

    Kommentar

    • Mr B
      • September 2004
      • 1310

      #3
      Och kan du inte koka den, så spola varmt vatten i badkaret, när trät blir varmt utvidgar sig luften i trät, och när det sakta svalnar krymper luften ihopa igen, och suger då in vatten i trät som hjälper till att sänka det, osv... samma sak som händer när du koker det vill säga, effekten är mindre med varmvatten, men det funkar så med, tar längre tid dock. Det är med andra ord viktigt att låta trät svalna i behållaren med det varma vattnet. Upprepa flera gånger och effekten blir den samma varje gång.. trät sjunker lite till.

      Lycka till.
      B!

      Kommentar

      • Flugan
        • April 2005
        • 44

        #4
        Ska själv köpa en stor rot... men ser inte fram emot att ha den i badkaret i flera veckor. Andra som bor i lägenheten kanske inte förstår tjusningen.

        // Christian
        "The stone age did not end for lack of stone, and the oil age will end long before the world runs out of oil." -Sheikh Zaki Yamani, former Saudi oil minister.

        Kommentar

        • gosatta
          • December 2002
          • 2669

          #5
          välj en så tung rot du kan hitta så brukar dom sjuka snabbt. Lättare rötter är ju billigare men kan i värsta fall flyta i månader.
          /Mats Åhrman
          http://www.gosatta.org
          http://www.stockholmsciklidklubb.com
          http://www.ciklid.se

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #6
            Ursprungligen postat av gosatta
            välj en så tung rot du kan hitta så brukar dom sjuka snabbt. Lättare rötter är ju billigare men kan i värsta fall flyta i månader.
            Jag köpte 2 st svindyra på akvarielagret, de sjönk nästan bums.

            Senare så köpte jag en billig på Bromma Zoomarknad, den stod i en bunke på diskbänken flera veckor utan att sjunka.

            Alltså, när det gäller rötter så betalar man gärna för vatten
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Lagret tar in någonslags Kinesiska rötter nu och dom är ju tunga som bly... nästan Jag har aldrig kännt tyngre rötter förut, känns nästan lite som förstenat trä.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • fishlover
                • May 2005
                • 69

                #8
                Jag hade en stor mangrovrot i blöt ca 6 månader, så det kan ta tid innan man får dom att sjunka, tyvär!!

                /Annika

                Kommentar

                • Mr B
                  • September 2004
                  • 1310

                  #9
                  som tidigare påpekat dränk den i VARMT vatten, och låt det svalna, upprepade gånger, det skyndar på processen. Hade du haft tillgång till en stor ugn hade det varit ett alternativ det med, eftersom värmen får luften att utvidga sig, vilket när den sen svalnar skappar ett ökat "sug" i trät, så att vattnet sugs in i trät... Självklart motverkar värmning i ugn sitt eget syfte vid upprepning.

                  B!

                  Kommentar

                  • gojan
                    • January 2006
                    • 22

                    #10
                    Koka den i 20 min så flyter den inte
                    FiLlE

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      om affären sålt en rot för akvariebruk och vägrar sjunka har man rätt att byta då den kan anses defekt men kvitto är krav i många butiker.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      Arbetssätt...