Tvätta grus / sand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    Tvätta grus / sand?

    Hejsan!
    tänkte bara fråga om det finns några hemliga knep på hur man lättast tvättar grus och sand? jag tog en tvättad handduk som jag sköljde i år och dar (för att det inte skulle vara tvättmedel kvar) sen fylde jag bara den med sand och spolade av allt ett tag, var dock ett h-vete, tycker iaf jag. finns det några smidiga sätt att tvätta sand? vill inte ha stop i avloppen heller =)
    // SeanChai
    Min Zon

  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    #2
    ja hällde upp gruset i en hink å spolade runt å vispade med dusch i de...å hällde ut...å upprepade detta tills de va rent...å även tryckte ner duschen i hinken så att den satt fast där i gruset å spolade en bra stund själv...

    svårt å tänka mej att de finns några genvägar
    Tjopp...

    Kommentar

    • gizman
      • May 2005
      • 263

      #3
      Hade ca: 1/2 - 1 liter grus i en vanlig sil och spolade det under lång tid med duschmunstycket och därefter körde jag ner silen med sten i i handfatet där jag hade rent vatten och "skakade" tills allt verkade rent. Tog inte speciellt lång stund att få gruset helrent
      Behöver sällskap. Ett till akvarium med andra ord ~Conny~

      Kommentar

      • sacha
        • May 2005
        • 1016

        #4
        ja de e ju smidigt ifall man inte ska ha så mycket...iofs så e de ju en ganska så snabb procedur så att upprepa de 10ggr är väl inte så jobbigt..
        Tjopp...

        Kommentar

        • SeanChai
          • May 2005
          • 498

          #5
          jag har råda fågelsand så vet inte om sil är ett alternativ till rengöring av det. får bita i det sura äpplet skulle jag tro och göra som jag gjorde första gången. problemet med att he ner sanden i karet är dock störande, eftersom jag byter ut den gamla sanden mot ny så har jag lite jobb och rengöring av filter framför mig +en j-la massa plockande av den gamla sanden som kommer att finnas kvar i sanden en lång tid framöver.


          // SeanChai
          Min Zon

          Kommentar

          • Karon
            • January 2002
            • 3170

            #6
            Öskar, sådana som man använder när man skall tömma en båt på vatten är bra att ha när man skall ta upp sanden från ett akvarium.
            Om du (SeanChai) med fågelsand menar 0,8-1,2 går det bra att använda de där silarna som är gjorda av metallnät, har sköljt omkring 125 kilo sittande i duschen med duschhandtaget i ena näven och silen i den andra. Väldigt lite roligt, men med lite god vilja kan man se det som en lite meditativ syssla plus att man då verkligen ser när det är rent vatten som kommer ur sanden. Mycket effektivare än att skölja sanden i en hink, även om det också är en framkommlig väg.
            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

            Kommentar

            • erland
              • June 2003
              • 410

              #7
              Grus tycker jag går hur bra som helst att skölja genom att sätta ned en 10-15cm grus i hinken, fylla hinken med vatten, röra om och sen hälla ut vattnet och återupprepa proceduren ett antal gånger.

              Jag tycker dock detta var betydligt svårare med sand, det jag hade var 0,4-0,8mm sand. Problemet med sand och hinksköljning som jag upplevde det var att det det gick välj hyffsat att skölja själva sanden men sen när man skulle sätta ned den i akvariet var det besvärligt att få lös den blöta sanden från hinken. Den hade en tendens att klibba fast i botten på hinken. Det jag gjorde istället var att eftersom jag först hade tömt akvarierna helt och hållet så hällde jag helt enkelt ned sanden torr i akvariet. Sen fyllde jag i några hinkar vatten i akvariet och rörde om direkt i akvariet och sög sedan upp vattnet med slamsugen. Jag hällde sedan ned vatten igen och återupprepade proceduren ett antal gånger. Det smidiga är att när jag var nöjd med sköljningen så låg sanden redan på plats i akvariet. Denna variant fungerar ju dock endast om man kan tömma akvariet helt och hållet annars är nog någon annan sköljmetod att rekommendera.
              Erland Isaksson
              Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
              Min Zoopet Blog

              Kommentar

              • Mr B
                • September 2004
                • 1310

                #8
                Själv har jag en av armens gröna 50 liters hinkar, som jag öser 5-10 liter grus / sand i, och sen har jag en begagnad dushsland som jag skurit av slutgängan på... ned med armen till axlen i hinken, fyll på med vatten, o veva..(med slangen fortfarande i handen) efter 1-2 minuter är vattnet glasklart, och det e bara till att hälla av överflödigt vatten i golvbrunnen, badkaret, skithus stolen.. ja var det nu passar sig... Ochtraska iväg med grusen till lämplig plats.

                B!

                Kommentar

                • tenere
                  • June 2005
                  • 13

                  #9
                  om man tar en stor hink. borrar ganska många hål i botten, lägger i en handduk i botten eller nått annat tyg, häller i sanden och spolar igenom tills det ser rent ut, låter hinken stå ett tag och rinna ur och sen öser ur med öskar, det sista tar man med handduken.

                  borde inte det funka?

                  Kommentar

                  • Elina
                    • February 2005
                    • 128

                    #10
                    När jag skulle tvätta mitt grus (engelsk sjösten) hävde jag i alltihop (ca 10 kg) i badkaret, satte för proppen och spolade med duschen samtidigt som jag rörde runt, sen när gruset var täckt med vatten ungefär så drog jag ut proppen och såg till att hålla för så att inte gruset åkte med, bara vattnet och ev smuts. Fick göra detta ett par gånger tills det blev rent, men jag tyckte det funkade ganska bra... man kan ju tvätta rätt mycket grus på samma gång. Men det funkar nog mest med lite större gruskorn...

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo

                      #11
                      Jag brukar köra med hinkmetoden själv. Vilken hink som helst, och så ner med en knapp fjärdedel grus och så spola med duschslangen samt röra runt i gruset. Häll av skitigt vatten med jämna mellanrum. Visst, det kan ta ett tag men jag har inte hittat några genvägar. Metoden är dock lite lurig med finare sand, den kan virvla upp och "rinna över" kanten på hinken ut i avloppet.

                      Ha ner gruset rakt i badkaret funkar säkert det med, men det torde kunna bli rätt fina repor i badkaret efter det. Inget jag vill prova i nyrenoverat badrum - då gäller inte min garanti för det omemaljerade badkaret.

                      Har även provat att ta en stor hink, fylla med rätt mycket grus och så på med vatten. Sen flyttar man gruset över till en tom hink medelst en sil, och ser till att skaka ut skiten i ursprungshinken.

                      Vill man inte trixa med sådant här så borde man nog kunna konstruera en automatisk sandtvättare a la fluidized sand-filter, modell större. I med grus, kör igång och gör något annat. Byt bara gruset senare.

                      Om det handlar om grus som varit i ett kar och det ska startas om, så rekommenderar jag däremot skarpt att inte tvätta en del av gruset och lägga det allra längst ner. Karet kommer då igång betydligt fortare.

                      Mvh

                      /Patrik

                      Kommentar

                      • me_trixie
                        • December 2004
                        • 350

                        #12
                        Startade nytt akvarium häromdan med ny engelsk småsjösten - dammig som attan. Hällde den direkt i karet ovanpå den jordbotten jag lagt. På med några decimeter vatten och sen planterade jag växterna. Sen tömde jag ut vattnet igen och hällde försiktigt i nytt. Inte mycket grummel inte!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...