Tips på indredning till kakadua, Corydoras & tetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • museo12
    • May 2005
    • 135

    Tips på indredning till kakadua, Corydoras & tetra

    Jag har ett 112 liters kar(Mp-set) som ska inredas och tänkte ha tre kakduaciklider 1+2, ett stimm Corydoras och ett stimm tetror (mindre).

    Nu skulle jag vilja ha tips på lämplig indredning. Det skulle vara roligt att få höra tips och idéer från er som kör ungefär samma kombination (och även andra så klart). Tänkte inte köra back to nature biotop...

    Själv har jag tänkt så här...

    1. Mörk finkornig sand, max 2mm.
    Är det någon som har ett konkret tips på märke med bra sand, som inte är så kalkhaltig?

    2. Ganska mycket växter redan vid början. Det känns som både tetror och kakadua gillar det. Därtill flytväxter.
    Har ni tips på bra flytväxter?
    Ska de täcka hela ytan eller bara cirka 50%?

    3. En rot.
    Är det någon rot som är bättre eller sämre?

    4. Två upp- och ner vända lerkrukor. Eftersom jag ska skaffa två kakadua honor ska de har var sin grotta.
    Hur stora krukor har ni?
    Ska de placeras på var sin sida om karet?
    Ska öppningen vara så stor att de precis kan simma in?

    Tack på förhand för de tips jag får! Alla tips välkomnas!
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Låter bra.
    Några synpunkter:
    * Se upp så att sanden inte är vass - det är rena döden för Corydoras. Jag kör med finkornig Rådasand.
    * Mina favoritflytväxt är musselblomma. Om den trivs - den gillar inte stark cirkulation - växer den så det knakar. Tänk på att flytväxter skuggar rejält, så de andra växterna får inte vara speciellt ljuskrävande.
    * Tetror är duktiga yngeltjuvar. Oftast kan dock Apistogramma-honan försvara de flesta av ynglen.
    * Försök hitta en mangroverot med håligheter i.
    * Jag har pyttesmå krukor med rätt tajta öppningar till dvärgciklider. Det låter bäst att ha dem i var sin ände så honorna slipper umgås. Men de kan leka i roten också.
    * Det är bra med ett lager löv på bottnen. Boklöv håller längst och är snyggast, men även eklöv funkar. Dessutom blir vattnet lite surare och vackert brunt. Förhoppningsvis färgar roten också. Jag har mjukt vatten i kranen, men har inga problem med att pH-värdet sjunker för mycket. Snarare tvärtom - jag lyckas inte komma under 6,5.
    mvh Daniel
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • museo12
      • May 2005
      • 135

      #3
      Tack för ditt svar Daniel!
      Får man fråga hur höga (på ett ungefär) dina krukor är i cm??
      MVH
      /Pär

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #4
        Runt 10 cm. Och i taket på en av dem satt det så sent som i går Ap. viejita-rom!
        mvh Daniel
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        Arbetssätt...