kalk i engelsk sjösten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickans
    • December 2004
    • 41

    kalk i engelsk sjösten?

    Har ett kar på 300l som jag ska byta grus i för att få bort kalken.Har köpt engelsk sjösten men läste för en stund att den innehåller kalk?Har två scalarer och guramis ikaret ,har lite funderingar på att enbart låta det bo scalarer i karet så jag vill gärna ha tips om hur jag inreder.Tacksam för alla tips.
    vickan
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    I de flesta vatten i Sverige är det bara bra med lite kalk i vattnet (se Zoopetavdelningen om Akvarioevatten).

    I Zoopets avdelning "Inredning>Grus och sand" visas hur man testar om gruset innehåller kalk.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ChrilleK84
      • March 2005
      • 40

      #3
      Skulle bara tillägga att man kan använda tex ättika eller någon annan syra för att testa om det innehåller kalk, det fungerar lika bra som "avkalkning för kaffebryggare"
      Sötsurt ska det vara!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av ChrilleK84
        Skulle bara tillägga att man kan använda tex ättika eller någon annan syra för att testa om det innehåller kalk, det fungerar lika bra som "avkalkning för kaffebryggare"
        Om det rör sig om ren ättiksysra - ja, men det funkar inte lika bra med den utspädda ättikan som finns i livsmedelsaffärer.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...