Varit på Island

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • me_trixie
    • December 2004
    • 350

    Varit på Island

    Vilket land!
    Med mig hem släpade jag en del stenar att ha i akvariet. En av dem är kanske inte sten egentligen utan är kalkavlagring från kanten av en geisir. Den är lite dammig i känslan när den är torr, väldigt porös. Mer orange än vit. Kan det vara nåt att ha i? Det finn klart en massa ämnen i den förutom kalk kan det innebära något?
    I övrigt kom det hem tunga lavastenar ch en som var så lätt ätt jag blev osäker på om det verkligen var lava Men vad annat skulle det kunna vara?
  • Paniktandborste
    • March 2005
    • 330

    #2
    pimpsten? kommer inte den också från vulkaner? och den är ju ganska lätt i alla fall
    Aka Pixel eller Bildpunkt

    Kommentar

    • me_trixie
      • December 2004
      • 350

      #3
      Nej inte pimpsten. Den är kolsvart, blåsog som vanlig lava men blank på de hela ytorna.

      Kommentar

      • Paniktandborste
        • March 2005
        • 330

        #4
        ok då vet jag inte
        Aka Pixel eller Bildpunkt

        Kommentar

        • kaihc
          • December 2004
          • 69

          #5
          Obsidian?
          Mvh Kai

          Kommentar

          • smulf
            • June 2004
            • 46

            #6
            Min första tanke när jag hör sten och Island är svavel... Jag skulle nog inte släppa i den jag hittade vid en geysir i alla fall.

            Kommentar

            • me_trixie
              • December 2004
              • 350

              #7
              Ursprungligen postat av kaihc
              Stämmer inte riktigt heller. Korsa den med en blåsig lavasten och gör den lätt som en pimpsten så har du svaret!

              Och smulf - det finns säkert svavel i avlagringen, frågan är om den släpper ifrån sig det och om den gör det är det skadligt - man tillsätter ju faktiskt det i gödningen till växterna?

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #8
                Inte för jag vet. Men är det inte mycket Kisel o Zink också. Det lär ju vara detta som skapar t.ex den blåa lagunen. Iofs mycket gott att bada i.
                Sedan fanns ju Vulkansand som naturmedel för något år sedan (Användes bl.a av Jesper Parnevik) och om jag inte missminner mig fick detta dras in p.ga för att det innehöll för mycket tungmetaller bl.a bly. Provade själv en gång sand som innehöll kisel o det gick inte.
                Annars håller jag med Island är en höjdare som resmål och jag åker gärna dit igen.
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • me_trixie
                  • December 2004
                  • 350

                  #9
                  Otroligt härliga bad... och Island ja! Man borde vara där mer än 4 dagar. Jag har varit där på hösten också, måste säga att våren slog det med hästlängder
                  Jodå säkert kisel men just i den geysir klumpen kommer ifrån var vattnet glasklart fast den låg bredvid en riktigt ljusblå en.
                  Vad hände med sanden som innehöll kisel?

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    • June 2002
                    • 2952

                    #10
                    Testade denna sand med vanliga guppys o Leatecara Dorsinger, Gjorde iordning ett kar släppte i fisken på kvällen dagen efter var de helt väck. Alla repade sig dock då jag flyttade dem, till ett annat kar. Men logiskt borde inte lavastenen på Island vara en ung sten som inte hunnit urlakas av vind o regn på samma sätt som våra "granitberg".
                    Ps Har badat i dessa heta källor flera ggr o en ny resa på g till island 2006 (En höjdare).
                    Nordiska Diskus Sällskapet
                    Hallandsakvaristerna
                    BAK Gcg Maf NCS

                    Kommentar

                    • me_trixie
                      • December 2004
                      • 350

                      #11
                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Men logiskt borde inte lavastenen på Island vara en ung sten som inte hunnit urlakas av vind o regn på samma sätt som våra "granitberg".
                      Ps Har badat i dessa heta källor flera ggr o en ny resa på g till island 2006 (En höjdare).
                      Lavan måste ju vara ung - det kommer ju nytt hela tiden... Tror du att lava från Island inte är så bra att ha i karet?

                      Den vita från geyserkanten har jag nu identifierat. Den heter kalksinter och består huvudsakligen av kalcit (CaCO2) och färgerna är olika järnoxider. Bildas just så - vid kanterna av geysrar och heta källor och är samma material som bildar droppstenar i grottor. Det verkar väl ganska oskyldigt?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...