Engelsk sjösten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rent vatten
    • April 2005
    • 1061

    Engelsk sjösten

    Hej! vill ha tips! Har Engelsk sjösten i mitt kar, men har nu ångrat mig vad gäller kornstorleken. Nu har jag 6-12mm hur gör man om man vill gå ner till en storlek på 3-4mm. Är det bara köpa tvätta och hälla i karet eller måste den gamla bort först.
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    vill du bara byta för syns skull heller har du grävande fiskar ?

    är det för syns skull så går de ju ha rätt i men se upp så du inte får väldigt mycke grus
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • aliback
      • April 2005
      • 163

      #3
      Hej, jag skulle tänka mig att det skulle bli som på en åker där sten bara "växer" upp varje år. Den finare sanden kommer undan för undan att hamna under den grövre. Jag håller för närvarande på med ett byte och jag tänkte på att det kanske inte är bra att byta allt på en gång nu när man förhoppningsvis börjar få en balans, så jag byter en del varje gång jag byter vatten.
      MVH
      Annelie
      MVH
      Annelie

      Kommentar

      • SeanChai
        • May 2005
        • 498

        #4
        aliback : hur fungerar det att byta lite åt gången, blandas det inte hela tiden?


        jag är i stadiet där jag ska utöka min familj i karet från 4 räkor till lite fiskar också och just nu är det ett ton (typ...???) med STORSTEN på botten, engelsk sjösten på 6-10mm ca. jag tänkte ta nån liten sand sak men blir det inte ett j...la pillande med större grus som åker ut över sanden om man byter lite då och då?

        kan passa på att fråga också typ hur mycket sand (så smått det bara går utan att det flyter) man ska ha för att fylla ett kar på 180l (<--- och allt jag har är 4 räkor..hrm???).

        förlåt om jag kapade tråden, ber om ursäkt.

        // SeanChai
        Min Zon

        Kommentar

        • aliback
          • April 2005
          • 163

          #5
          Hej, det är ju inte meningen att något ska vara lätt . Jag har ett par större stenar som avgränsning som jag flyttar efterhand men lite blandar ju sig, det stora problemet är sonens guldfisk som är tillfällig gäst i mitt kar medans jag fixar ett till honom. Den lille j**n tar min fina sand och ungefär som en snökanon ut över växter och allt . Jag har faktiskt inte räknat på hur mycket sand det går eftersom jag silar lite i taget. Någon annan vet säkert
          MVH
          Annelie
          MVH
          Annelie

          Kommentar

          • peppito
            • December 2003
            • 1612

            #6
            Klart att det går att ha mindre sten ovan på den gamla stenen men sakta och säkert kommer de att blandas genom vattenbyten omplantering och kanske grävande fiskar.

            Säkrast är att ta ut det. Behöver ju inte tömma vattnet utan det räcker med att ta bort stenen. Jobbigt kanske men förhållandevis enkelt.
            "du ångrar bara det du inte gjorde"

            Kommentar

            • SeanChai
              • May 2005
              • 498

              #7
              aliback : det stämmer, ska inte alltid vara lätt =)

              jag var förbi en zooaffär idag och dom sa att det brukar gå ca 10% av volymen på karet. nu måste jag bara hitta en bra sand som jag vill ha där. kollade på karibisk sand (typ helt vit) men inte säker på att det kommer att fungera eftersom den är så liten, kan bli svårt att få ner den i karet (under ytan) och sen kanske det blir sandstorm när fiskarna simmar över det.

              sen har jag läst att folk använder blästringssand fårn mekonomen och dyligt, är det värt det? om jag köper sanden som zoot nära mig har kommer det kosta ca 200kr så det måste vara stor skillnad på priser för att det ska vara lönt, enligt mig iaf, går ju alltid att spara pengar...om jag inte tar bilen till mekonomen blir det ännu billigare =)

              // SeanChai
              Min Zon

              Kommentar

              Arbetssätt...