Tunga stenar, hur farligt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zybeer
    • July 2002
    • 699

Tunga stenar, hur farligt?

Hej, jag har varit ute och plockat lite större stenar ur en lokal sjö och sköljt och borstat av dem. Nu funderar jag lite på hur det kommer att funka i akvariet. Har aldrig haft några större stenar i tidigare, den största väger mellan 5 och 10 kilo. Jag har ett rejält lager med grus, nästan fem cm rådasand i karet. Finns det någon risk att det blir för tungt och akvariets botten spricker? Jag har varken frigolit eller liggunderlag i karet. Ingen koll på hur det är med lite större stenar.

MVH
    /Jens
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207
  • Peter_F
    • October 2003
    • 693

Det kan med stor sannorlikhet bli problem. Om ett gruskorn hamnar i kläm under en av stenarna kommer hela tyngden att vila på kornet. Detta ger en enorm punktbelastning på glaset. Risken är överhängande att det spricker. Glaset alltså...

//Peter
    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
    Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

Kommentar

• smurfmats
      • February 2003
      • 3538

håller med peter... lägg i frigolit eller nåt annat som skyddar glaset...
      tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• Zybeer
        • July 2002
        • 699

Även om det rör sig om "sand" istället för grus? Vore ett grymt jobb att slita upp allt i karet och tömma det och slänga i frigolit eller liggunderlag i botten... Rådasanden jag har är ganska fin...

Hur tung är en "tung" sten? De mindre jag plockade väger alla under fem kilo. Förhoppningsvis fungerar det med dem. Har liggunderlag under karet och en rejäl träbänk på tassar.

MVH
        /Jens

Kommentar

• Peter_F
          • October 2003
          • 693

Att du har liggunderlag/frigolit under karet gör ingen skillnad i det här fallet. Belastningen kommer att vara på insidan. Vad som räknas som en tung sten är självklart en bedömningsfråga. Du får samma problem om du staplar flera mindre stenar som ett stenrös.

//P

Kommentar

• malawi´n
            • August 2003
            • 1643

Ursprungligen postat av Peter_F
            Du får samma problem om du staplar flera mindre stenar som ett stenrös.
            inte riktigt väl om man har ett stenröse med flera stenar på bottnen, eftersom det är ytan mot glaset som avgör hur stort trycket är på just den punkten. desto större area, desto mindre tryck...
            Björn Forsberg

Kommentar

• Peter_F
              • October 2003
              • 693

Ursprungligen postat av malawi´n
              Ursprungligen postat av Peter_F
              Du får samma problem om du staplar flera mindre stenar som ett stenrös.
              inte riktigt väl om man har ett stenröse med flera stenar på bottnen, eftersom det är ytan mot glaset som avgör hur stort trycket är på just den punkten. desto större area, desto mindre tryck...

Ok, det beror på hur pass stor bas i förhållande till vikten och hur många stenar det är fördelat på. Men i stora drag blir resultatet det samma....

Kommentar

• limpus
                • December 2003
                • 288

om du tycker det e grymt jobbigt å slita ut allt i karet så e det nog ingenthing mot vad följderna skulle kunna bli om du inte gjorde de...själv lägger jag alltid i frigolit i botten av karet oavsett vad den övriga inredningen e..mest i förebyggande syfte i fall att jag skulle vilja ha någe stort o tungt i en vacker dag

mvh \\ stefan

Kommentar

• Zybeer
                  • July 2002
                  • 699

Allright, ni har övertygat mig Stort tack för alla svar! Skönt att man kan "kolla först" innan man råkar begå ett misstag Får fundera ett slag om det blir stenar i karet nu och i så fall total tömning/rengöring. Antar att det inte ska finnas minsta gruskorn under frigoliten/liggunderlaget.

MVH
                  /Jens

Kommentar

• Peter_F
                    • October 2003
                    • 693

Ursprungligen postat av Zybeer
                    Allright, ni har övertygat mig Stort tack för alla svar! Skönt att man kan "kolla först" innan man råkar begå ett misstag Får fundera ett slag om det blir stenar i karet nu och i så fall total tömning/rengöring. Antar att det inte ska finnas minsta gruskorn under frigoliten/liggunderlaget.

MVH
                    /Jens
                    Frigoliten/liggunderlaget agerar som en buffert. Skulle det smyga in ett gruskorn eller två under, så sjunker det in i frigoliten istället för att pressas mot bottenglaset.

//Peter

Kommentar

• Zeni
                      • December 2004
                      • 141

jag lade i en 1 cm tjockt frigolit platta på hela botten och nu har jag upåt en 50 kg sten i
                      den största väger väl ca 10kg... funkar bra här...
                      ser problemet i att ta ur allt i karet inkl. sanden som är finklornig... det blir liksom svårt att få upp allt va?...

du kan göra så att du lägger frigolit under de stora stenarna men det är nog bäst att lägga över hela.

är det väldigt finkornig sand???
                      i så fall borde frigoliten fördela trycket på en större yta och den lilla mängden sand som blir kvar när du tagit upp allt borde inte spela så stor roll då den liksom trycks in frigoliten...

inte värt risken att chansa att köra utan frigolit

hade inte jag lagt det under hade nog fiskarna sätt till att det spruckit förr eller senare för de gräver rätt bra runt stenarna

Kommentar

Arbetssätt...