sand i karet = grumligt vatten...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    • January 2002
    • 1153

sand i karet = grumligt vatten...

Hej

För ca 1 månad sedan så startade jag ett 120liters kar och lade ned finkornig sand(04-0.8mm2) som bottenmaterial. Vattnet blev extremt grumligt men grumligheten verkade försvinna mer och mer så jag brydde mig inte om det. Men nu 1 månad senare så är vattnet fortfarande lite grumligt...

Jag har undersökt det hela och har sett att små små sandpartiklar svävar runt i vattnet, dessa åker helt sonika rakt igenom filtermaterialet och lägger sig aldrig tillrätta någonstans... Jag har provat peta ned en matta av tätare filtervadd i filtrena men det har inte hjälpt.

Är det någon som har något tips på hur man får bort grumligheten?
    ...eller är grumligt vatten något man får räkna med när man har sand i karet?

Mvh Fredrik Isaksson

Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • zeke
    • November 2002
    • 260

Du skulle ha bytt ut allt vatten redan från början och andra fyllningen så blir vattnet klart.
    Det funkade för mig i mitt 112l och 375l med rådasand.

Hälsn. Dennis

Dennis..
    Bara det bästa är gott nog;-)

Dennis..

Kommentar

• Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

Du får nog göra ett vatten byte för att få väck de minsta kornen.

MSP
      Oscar Cederqvist

Kommentar

• FI
        • January 2002
        • 1153

Jag har några fiskar i karet så jag kan inte byta allt vatten, tror ni det räcker om jag gör ett delvattenbyte? ...alltså ca 30% av vattnet?

Mvh Fredrik Isaksson

Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• Ann-Louise
          • October 2002
          • 33

Hej, har du Tvättat stenen innan du lade ner den i akvariet?

När jag köpte min Eng-skösten så var den grymt skitig.

Läg allt i en spann, ställ sedan spannen i duschen å spola vatten å rör runt med händerna i spannen tills du ser att det är rent=)

Om du gör en omstart av akvariet så kommer det vara lite grumligt fast du hat tvättat grusen på grund av allt syre som finns i9 det nya vattnet.

Mvh Ola
          Ann-Louise

Kommentar

• FI
            • January 2002
            • 1153

Nu är det ju sand jag har och inte grus men man kanske ska tvätta sand också? ...det gjorde jag nämligen aldrig. Men det är ju lite sent att börja med det nu så jag får väl hoppas att grumligheten försvinner av sig själv istället.

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Oscar Cederqvist
              • November 2002
              • 6546

Ja, du skulle tvättat sanden innan. Det är lite svårt att göra något åt nu. Gör så små vatten byte som möjligt ioch med att det är nystartat vill du inte förstöra kulturen i vattnet. Lycka till.

MSP
              Oscar Cederqvist

Kommentar

• Smike
                • October 2002
                • 238

Oja, sand må tvättas än mer än grus verkar det som. När jag betraktade den sanden jag skaffade såg den förhållandevis dammfri och ren ut. Men skenet bedrog - det var skitigt som fn. Trodde jag hade en förhållandevis enkel procedur framför mig. HA! Om grus behöver en rejäl genomsköljning så är det inget mot vad sand kan behöva (ingen regel utan undantag, men sån var min sand). Efter en smått frustrerande tid i tron att "den här sanden kommer aldrig bli ren" så återstod en lång fortsättning att få ur en svagt gulaktig färg som verkade än mer omöjlig att få väck. Men det gick tillslut. Det var bara att beväpna sig med en god portion tålamod och se framåt.

Det bästa hade nog vart att börja om och tvätta ur sanden. Men det blir ju ett projekt som både är frustrerande och lite synd när du redan har ett kar som börjat etablera sig. Starta upp ett till mindre kar och ta över fisken där under tiden du gör omstarten. Ta sedan med dig vattnet från det tillfälliga karet till det nya när du flyttar tillbaka fiskarna. Kanske kan du få låna ett kar av någon om du inte vill köpa ett till. Annars är ett extra alltid bra att ha till hands.

Den enklare varianten är annars att köra på som det är och göra täta vattenbyten. Om du nu redan inte byter ofta eller så mycket som 30% så kör på med runt 30% i veckan. När fiskarna väl vant sig vid detta kan du öka till uppemot 50% en period framåt. (Möjligen kan du behöva använda något vattenberedningspreparat vid byten runt 50%). - förr eller senare går grumligheten ur, men räkna med att den varianten kommer att ta tid.

Till sist. Eftersom sanden nu är otvättad, så undvik att röra om i sanden, för då rör du upp nytt grummel, det som svävar fritt och du ser är bara en bråkdel av vad som finns under sandytan.

Hoppas du lyckas hur du än gör - ha tålamod och se framåt.
                - Det löser sig, sa han som sket i havet

Smike
                Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..

Kommentar

Arbetssätt...