allt är så dyrt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    allt är så dyrt!

    har kollat på zooaffären här i stan och allting är ju bara för dyrt. undrar vart det finns begagnade saker att köpa? såsom rätt stora kalkstenar så man kan pryda lite, eller andra sorters stenar. eller slott att pynta karet med? kollat lite på zoopet kööp och sälj men finns inget.
    vill gärna pynta mera och köpa lite mer saker men man har ju bara inte råd! över 100 kronor för nåt litet, såsom sten eller slott. går bara inte..
    skulle även behöva slamsugare men det är en 100kronor det med..
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Istället för slamsugare köper man en bit halvtums-slang på något billigare ställe.
    Titta alltid efter alternativ på andra sorters affärer.
    Om artemiafiltret kostar 40 kr på akvarieaffären kanske flergångs-kaffefilter kostar 11 kr på Willys osv...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • trollet85
      • January 2005
      • 667

      #3
      hur fungerar det med att ha ett kaffefilter i akvariumet? låter inte så bra.. sen så "multnar" det väl efter bara en stund? blir väl slamsor av det..
      63L med salamandrar
      Mina älskade persers Viola och Velvet

      Kommentar

      • Torstensson
        • June 2002
        • 1964

        #4
        Akvariehobbyn e INTE dyr, eller rättare sagt, den behöver inte va dyr..

        Kolla vad det kostar att köpe en valp med tavla, valpkurs, vaccinationer, försäkringar, mm. så inser du att akvariehobbyn e billig!!

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          [QUOTE=trollet85]kollat lite på zoopet kööp och sälj men finns inget.
          QUOTE]


          kan bara beklaga, jag håller med om att förra systemet var bättre, men det é nog vettigare att man skall få betala för annonserna...

          skall se om jag hittar nått att annonsera ut.. ..
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • Mathias-D

            • December 2002
            • 1122

            #6
            det behövs verkligen inte ha "slott" när det finns stenar i naturen :/

            Kommentar

            • Karon
              • January 2002
              • 3170

              #7
              Rötter, stenar och sand finns (nästan) vart som helst, slott och dylikt köper man inte.
              Slammsug övertalar man föräldrar att köpa åt en eller så samlar man tomburkar och flaskor som man pantar och spar pengarna från gång till gång. Till slut har man pengar till både slammsug och annat.
              Kolla fyndshoppen i den lokala tidningen och anslagstavlorna i affärerna regelbundet efter beg. grejer, gå med i en akvarieförening och efterlys vad du söker efter bland medlemmarna, någon har kanske grejer till övers. Jobba för pengarna, hemma eller någon annan stans.

              "hur fungerar det med att ha ett kaffefilter i akvariumet? låter inte så bra.. sen så "multnar" det väl efter bara en stund? blir väl slamsor av det.."

              Kaffefiltret som erikthur avser är gjort i någon slags nylonväv och inte papper.
              Finns flergångs thefilter också
              Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

              Kommentar

              • admin
                Christian Alfredsson

                • November 2004
                • 11220

                #8
                Göteborgs ciklidgrupp höll nyligen auktion. Kolla med lokal akvarieförening om det inte är något på gång i närheten.
                Christian Alfredsson
                Tekniskt ansvarig Zoopet

                Kommentar

                • peppito
                  • December 2003
                  • 1612

                  #9
                  Ursprungligen postat av MagicFingers
                  kan bara beklaga, jag håller med om att förra systemet var bättre, men det é nog vettigare att man skall få betala för annonserna...
                  Skulle det göra att det kom mer saker att köpa billigt på annonsbörsen. DEt betvivlar jag skarpt. För det första skulle alla säljare lägga in eventuell avgift i priset vilket förhindrar låga priser och sedan skulle det garanterat bli förre annonser.

                  Jag tycker det fungerar lysande nu jämfört med då det infördes ett stopp. Nu är det ofta som det kommer nya annonser. Att det sedan rör sig om dyra föremål är inget problem. Folk skall väl få betalt för sina saker.

                  En eventuell avgift skulle snarare leda till att det blir fler dyra föremål i förhållande till de billiga.
                  "du ångrar bara det du inte gjorde"

                  Kommentar

                  • peppito
                    • December 2003
                    • 1612

                    #10
                    Sedan så kan man få tag i oförskämt billiga föremål på akvarieauktionerna. Ibland har man köpt fiskar så billigt att man skäms när man betalar för dem.

                    Gå med i en akvarieklubb det kommer du aldrig att ångra. För en hundring får du både mycket fina växter och ett par nya fiskar på föreningens auktioner. Oftast till en bråkdel av priset i butiken.
                    "du ångrar bara det du inte gjorde"

                    Kommentar

                    • trollet85
                      • January 2005
                      • 667

                      #11
                      karon och mattias. det kanske är framförallt slott och något sånt fint pynt som jag är ute efter. tycker dom är lite väl dyra, men hade det vart rimligt pris hade jag glädjeligen köpt till mitt akvarium. finns kanske sådana människor som vill ha sånt och inte bara stenar och rötter.

                      dessutom så ber jag inte mamma och pappa om pengar då jag är 20 år och bor hemifrån, är arbetslös och kan inte direkt jobba till mig pengar. att gå och panta burkar gör jag nog inte direkt. men bygga min egen slamsugare kan jag göra, som jag fick tips av från andra här.

                      att betala lite pengar för att gå med i en akvarieklubb tänker jag heller inte göra. då har jag ju betalt redan för något jag inte behöver då jag kan köpa för dom pengarna på zooaffären.

                      tycker inte det finns så fina stenar att hämta utifrån heller. skulle vilja ha ungefär sånt dom säljer i affären. en vit sten och möjligtvis hål i den så fiskarna kan gömma sig lite och simma igenom.

                      tillgång till tidningar har jag inte heller tyvärr, men som någon annan här nämde så tror jag knappas man säljer ut sådana småsaker då det kostar en 50 kr eller mer för att få annonsera. och det är ungefär vad sakerna kostar som billigast, och jag tror inte att folk betalar för att bli av med sina saker direkt.

                      men det där med filtret. blir det inte för ogenomträngande? eller ska den sila vattnet så bra som den lär göra? undrar också hur man ska sätta fast den..
                      annars lär det ju kanske flyta förbi vatten hursomhelst. den är ju som inte riktigt tänkt att passa där...

                      så det finns alltså inga begagnade slott och fina stenar , ev växter/fiskar, att köpa i dagens läge? finns ju inget på annons heller.
                      63L med salamandrar
                      Mina älskade persers Viola och Velvet

                      Kommentar

                      • peppito
                        • December 2003
                        • 1612

                        #12
                        Ursprungligen postat av trollet85
                        så det finns alltså inga begagnade slott och fina stenar , ev växter/fiskar, att köpa i dagens läge? finns ju inget på annons heller.
                        Det finns visst växter och fiskar att köpa på annonsbörsen. Växter går att skicka så det behöver inte finnas i din omnejd.

                        Många akvarieföreningar tillåter ickemedlemmar komma och lyssna på bidragen och deltaga i deras auktioner gratis eller mot en symbolisk summa. SÅ om du bor i sthlm kan du ju titta förbi i Tyresö på Bollmora akvarieklubbsmöte på torsdag. Det kommer att vara auktion och talare. Välvärt ett besök och kanske du till och med ändrar uppfattning om eventuellt medlemskap.

                        Annars har jag köpt begagnade kar (finns väldigt billiga sådana där) från blocket och gulatidningen vid ett par tillfällen och fått med allt nödvändigt och även annat för en spottstyver. Kan vara värt att fundera på.
                        "du ångrar bara det du inte gjorde"

                        Kommentar

                        • Hasse H
                          • August 2004
                          • 2111

                          #13
                          Det är ju så att allting kostar en slant, stor eller liten. Välkommen till verkligheten . Enda säkra sättet att komma undan billigt är att hämta material i naturen, duger inte det så får man väl lugna sig tills tillfället dyker upp eller pengarna trillar in. Akvarieauktioner brukar inte vara till för bara medlemmar, dit är vem som helst välkommen. Vad man hittar på auktionen kan man ju inte alltid veta i förväg, men fiskar, växter och rötter brukar säljas till väldigt låga priser.

                          Begagnade slott eller konstgjorda stenar ("sånt dom säljer i affären") har jag aldrig sett vare sig på annons eller på auktioner. Växter o fiskar däremot, det finns ju som sagt både på annons och på auktioner.
                          mvh Hasse
                          Det man inte vet, har man ingen aning om.

                          Kommentar

                          • Karon
                            • January 2002
                            • 3170

                            #14
                            "finns kanske sådana människor som vill ha sånt och inte bara stenar och rötter." Så sant
                            Eftersom det finns sådana grejer till salu måste det ju finnas köpare
                            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                            Kommentar

                            • peppito
                              • December 2003
                              • 1612

                              #15
                              Ursprungligen postat av Karon
                              Så sant
                              Eftersom det finns sådana grejer till salu måste det ju finnas köpare
                              Och eftersom vi inte aldrig ser dem till salu på annonsbörsen så vill de som ha köpt dem behålla dem, eller....
                              "du ångrar bara det du inte gjorde"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...