Skiffer till Fjärilsciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ztaffe
    • December 2004
    • 49

    Skiffer till Fjärilsciklider

    Hej!
    Jag har ett par fjärilsciklider och jag hoppas att de skulle vilja leka. Jag gav mig därför ut på jakt efter en flat sten i akvarieaffären. Där fanns skiffer, väldigt tunn och fin. Jag har inte stoppat i skiffern pga osäkerhet om det är så bra. Jag har hört att viss skiffer innehåller olja. Jag har tre bitar skiffer, två som är nästan svarta och en som är mer mörkgrå med gulaktiga fläckar. De luktade starkt gammal sten/grus. Även det vatten jag låtit dem ligga i (1-2l tvättningsbehållare) luktade likadant. Det luktar dock inte lika mycket efter några byten av tvättvattnet som jag låtit dem ligga i. Min instinkt säger mig att jag inte ska lägga i den svarta men att den grå borde vara Ok

    Har jag rätt eller fel?

    Är det att rekommendera att lägga i någon av dessa stenar, eller ska jag leta efter någon annan sten, i så fall vilken sort?

    Tacksam för svar.
    "Ett akvarium i hemmet är bättre än tio i affären"
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    repa stenen o se vad det blir för färg, blir det en vit repa är det lerskiffer o ofarligt. Blir det däremot rött är det med största sannolikhet alunskiffer, något som jag inte skulle stoppa ner i ett akvarium.

    Lycka till!
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • ztaffe
      • December 2004
      • 49

      #3
      Såvitt jag kan se blir repan ganska ljus för både den svarta och den gråa skifferplattan. Kan båda verkligen vara lerskiffer?
      "Ett akvarium i hemmet är bättre än tio i affären"

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        om det luktar som du säger o du är osäker på det bör du ju avstå, jag vill inte säga åt dig vad du ska göra o så går det fel.. lita på din instinkt, det brukar bli bra då
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        Arbetssätt...