Svart/Mörk Finkornig Sand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Iit_mutt
    • November 2004
    • 449

    Svart/Mörk Finkornig Sand

    'Allojsan

    Sitter och fundilerar på att göra den enklaste av alla bakgrunder; frigolit+silikon+sand. Och på så sätt få något som påminner om Aquael:s svarta bakgrund (som jag har i ett annat kar) MEN få möjligheten att forma bagrunden som jag vill, för att dölja värmare, göra utstickande klippor osv.

    Min fråga är nu, någon som har något förslag på en svart/mörk finkornig sandsort? Funderade ett tag på svart blästersand, kan det vara något som fungerar månne?

    ha det gottis

    /Mike
    Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Är det Rådasands blästersilikat du tänker på?

    Den borde nog funkera utmärkt, dessutom bilr det ju inte så dyrt som att köpa "akvariesand".
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Iit_mutt
      • November 2004
      • 449

      #3
      Ptja den "svarta" blästersanden vet ajg inte vem som är ansvarig. Inget jag tänkt på när jag sett den. Men i princip vilken mörkare sand som helst som är ok att trycka ner till fiskarna är ok för min del. Men det är ju alltid trevligare om den inte kostar 39:-/kg
      Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

      Kommentar

      • andmol
        • May 2005
        • 2

        #4
        Inte alltid enkelt...

        Ursprungligen postat av Iit_mutt
        'Allojsan

        Sitter och fundilerar på att göra den enklaste av alla bakgrunder; frigolit+silikon+sand. Och på så sätt få något som påminner om Aquael:s svarta bakgrund (som jag har i ett annat kar) MEN få möjligheten att forma bagrunden som jag vill, för att dölja värmare, göra utstickande klippor osv.

        Min fråga är nu, någon som har något förslag på en svart/mörk finkornig sandsort? Funderade ett tag på svart blästersand, kan det vara något som fungerar månne?

        ha det gottis

        /Mike
        Jag målade min frigolitbakgrund med Husfix (ung. som cement) som jag färgade svart med kimrök. (Finns att köpa i färgaffärer.) Därefter lackade jag hela bakgrunden med Epotex akvarieepoxi.
        Suck! Tänkte inte på att den skulle bli högblank och se plastig ut då. Så avslutningsvis strödde jag ett par deciliter svart Rådasand i det sista epoxilagret. Liten mängd - försumbar kostnad.

        Ett par tips: Borsta frigoliten med stålborste för att få mjuk klippstruktur. (Ha dammsugaren i närheten...)
        Se till att bakgrunden sitter ordentligt fast. Det blir mycket lyftkraft i frigoliten.
        Gör bakgrunden i två delar så blir den mycket lättare att få på plats.
        // Anders

        Kommentar

        • Iit_mutt
          • November 2004
          • 449

          #5
          Ursprungligen postat av andmol
          ...Därefter lackade jag hela bakgrunden med Epotex akvarieepoxi.
          // Anders
          Och med lackningen försvinner direkt det "billiga" i hela konstruktionen. Så nej, att lacka det är HELT uteslutet, då det som sagt äter upp just den "billiga" biten med det hela
          Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

          Kommentar

          • plorozen
            • January 2004
            • 531

            #6
            jag skulle snarare påstå att husfixen är den dyra biten, dugliga lacker behöver inte vara särskilt dyra

            Kommentar

            • Iit_mutt
              • November 2004
              • 449

              #7
              Men nu har jag aldrig pratat om husfix heller så det kan kvitta det med
              Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                låter KLADDIGT men billigt om man får till det bra.

                nåt att tänka på till nästa akvarium
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Tottofagrin
                  • July 2003
                  • 330

                  #9
                  Ursprungligen postat av Iit_mutt
                  Men nu har jag aldrig pratat om husfix heller så det kan kvitta det med
                  Hur hade du tänkt fästa sanden på bakgrunden? Om du nu inte vill använda husfix eller lack menar jag.

                  Är nyfiken...

                  /Kalle
                  MVH Kalle
                  "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tottofagrin
                    Hur hade du tänkt fästa sanden på bakgrunden? Om du nu inte vill använda husfix eller lack menar jag.
                    silikon om jag fattat det hela rätt
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Iit_mutt
                      • November 2004
                      • 449

                      #11
                      Tottofagrin...hade du läst vad jag skrev från början så hade du haft koll på även detta.

                      "Sitter och fundilerar på att göra den enklaste av alla bakgrunder; frigolit+silikon+sand. Och på så sätt få något som påminner om Aquael:s svarta bakgrund (som jag har i ett annat kar) MEN få möjligheten att forma bagrunden som jag vill, för att dölja värmare, göra utstickande klippor osv."
                      Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        har du funderat nåt på hur du ska sprida ut silikonet ?
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • Tottofagrin
                          • July 2003
                          • 330

                          #13
                          Ursprungligen postat av Iit_mutt
                          Tottofagrin...hade du läst vad jag skrev från början så hade du haft koll på även detta.

                          "Sitter och fundilerar på att göra den enklaste av alla bakgrunder; frigolit+silikon+sand. Och på så sätt få något som påminner om Aquael:s svarta bakgrund (som jag har i ett annat kar) MEN få möjligheten att forma bagrunden som jag vill, för att dölja värmare, göra utstickande klippor osv."
                          "Frigolit+silikon+sand" tycker du alltså är en tydlig och uttömmande beskrivning på vad du hade tänkt göra? Silikonet kunde du ju lika gärna använt att sätta fast skiten i karet med.

                          /Kalle
                          MVH Kalle
                          "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

                          Kommentar

                          • Karon
                            • January 2002
                            • 3170

                            #14
                            Är väl inte så konstigt?
                            Göra en grund i frigolit, kladda på en massa silikon och doppa i sand. Har man plasthandskar slipper man få händerna gummerade
                            Kanske inte min favoritidé, men varför inte prova? Blir det inte bra är det ju bara att riva bort skiten.
                            Principen används i andra sammanhang, bl.a. för att förbättra greppet på pistoler t.ex.
                            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              frågan är om inte ett lager med sand blandat i silikonet behövs för att täcka frigolitens ljusa yta.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...