Löv + Sand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tastyfish
    • February 2005
    • 1761

    Löv + Sand?

    Hej!
    jag skulle vela inreda mitt akvarium med sand + lite löv (för att efterlikna floder osv).
    Fråga 1: Vilka löv kan man använda just till akvarier? inte plast alltså .
    Fråga 2: Jag har nyss flyttat in med mina fiskar .. 2 dar sedan. om hur lång tid skulle ni rekommendera att jag byter till sand?
    Fråga 3: Vilken sorts sand skall jag använda?
    Fråga 4: Eftersom det är inte så mkt löv kanske jag kan lägga i dom om nån dag?

    MvH Jari
    Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
    Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
    Måste skaffa mig fler djur!
  • Neptun
    • March 2004
    • 719

    #2
    Fråga 1: Vilka löv kan man använda just till akvarier?
    Använd de löv du tycker är fina, men använd inte färska blad utan bara sådana som är helt torkade.

    Fråga 2: Jag har nyss flyttat in med mina fiskar .. 2 dar sedan. om hur lång tid skulle ni rekommendera att jag byter till sand?
    Har du bottenmaterial i akvariet idag och skall byta till sand skulle jag föreslå att du väntar en vecka eller två så att fiskarna inte blir stressade igen så snart efter flytten. Det var ju inte längesen de flyttade vilket även det var jobbigt för dem.
    Om du inte har något bottenmaterial idag kan du försiktigt lägga i den nya sanden när du vill.

    Fråga 3: Vilken sorts sand skall jag använda?
    Använd vilken sand du vill som du själv tycker är fin. Biltemas blästersand samt rådasand är populära. Engelsk sjösten om du vill ha lite grövre.

    Fråga 4: Eftersom det är inte så mkt löv kanske jag kan lägga i dom om nån dag?
    Löven kan du lägga i när helst du vill. Skölj av dem först, kanske tom koka dem ett kort tag för att de skall sjunka snabbare och för att bli av med lite skit som kan finnas på dem.
    "Failure does not require planning"

    Kommentar

    • Tastyfish
      • February 2005
      • 1761

      #3
      Tack för svaren!
      ok jag har haft mina löv i varmt (väldigt varmt) kranvatten och dom har sjunkit nu.
      ok men jag väntar också 1 vecka (tills vi åker till akvarielagret igen!) där köper jag blästersand och ett stim malar.
      löven lägger jag i idag då.

      Återigen tack .


      Förresten Nån som vet nån biflod i Guapore, Brasilien (Sydamerika)?
      eller nån som har nån BILD från en biflod i Guapore?
      (jag vill ha det så naturligt som det går! alla minna fiskar kommer från hela brasilien bortsett från Fjärilen som kommer från just guapore).
      + Nån som iallafall vet hur man får fram bilder?
      Senast redigerad av Tastyfish; 26 April 2005, 11:29.
      Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
      Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
      Måste skaffa mig fler djur!

      Kommentar

      Arbetssätt...