Knepigt angående blästersand...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    Knepigt angående blästersand...

    I större delen av mitt akvarium är det så pass bra snurr på vattnet att sanden inte ligger helt stilla, den lixom vandrar fram och tillbaka dagarna i ända (tack goda makter för SCWD'en) men i et par medvetet lugnare områden har jag uptäckt att sanden ca 5mm från det översta lagret, och 10-15mm ner blir som ett hårt skikt (nå, hårdare, samanhängande, dock spolas det sönder mer eller mindre omedelbart om dessa hårdare delar placeras i de mer rörliga partierna)

    Min gissning då jag inte kör gödning eller dyligt, är att det antingen är kalkfälningar som sjunker till botten o "ställer till det", är någon form för alg/bakterie tillväxt som står för "klistret", eller en kombination. Skiktet är mörkare än sanden över och under, luktar inte specielt konstigt, eller på något annat sätt känns "skadligt" dock har jag för längesedan ångratt att jag valde biltemas finaste bläster när jag hämtade mina två säckar.. (de hade inget annat hemma, ochman var ju otålig, jaja, småpengar så det går ju att byta när nya akvariemöblen ska upp)

    Jag är väldigt sällan i själva akvariet o rotar, vattenbyten sker via slangar och påverkar inte i akvariet annat än att vatten nivån förändras temporärt. Det kan kanske påverka i viss grad, någon annan som gjort liknande erfarenheter?
    Jag har reagerat på att mitt akvarium ett par dagar efter vattenbyte blir aldeles "disigt", ryckt på axlarna o skyllt det på obalans, och utfört vattenbyten varannan var tredje dag i 14 dagar.. karet har dock stått med samma invånare i ca 6 månader. Antar att det börjar bli tid att ordna mer växter, det ser lite tomt ut.

    Var inte rädda för att utrycka spekulationer, funderingar, osv, jag har bara funderat högt, och har igentligen inte en aning om vad det är som leker i sanden, och om det kan ha en koppling till diset..
    B!
Arbetssätt...