Då denna fråga kommer upp titt som tätt och det förekommer en hel del olika svar så tycker jag det hade varit intressant att försöka göra en helt ovetenskaplig undersökning bland oss alla här om olika erfarenheter när det gäller att ha hittade grenar/rötter från inhemska eller trädgårdsförekommande träd i akvariet.
Det förekommer väldigt mycket tyckande utan att många kan stödja sig på någon större bredare undersökningar än det egna akvariet och enstaka observationer. (Mig själv inklusive). Om man kunde samla erfarenheter från många så kan man också dra bättre slutsatser.
Om ni någon gång har hittat/kapat en häftig grenstump eller rot från något träd och stoppat ner i ert akvarium, berätta om era erfarenheter!
Här är några punkter som ni kan försöka svara på om ni är intresserade att hjälpa till
* Vad var det för träd?
* Var det dött vid insamlandet eller togs det vid beskärning?
* Behandlade ni det på ngt sätt innan introduceringen? På vilket sätt i så fall? (Torkning, kokning, skrubbning, m.m.) Var barken kvar?
* Hur tålde grenen/roten vattnet? (Nedbrytning osv.)
* Hur påverkades vattnet? (Kemiskt och utseendemässigt)
* Övriga observationer eller tankar
/Kalle
Det förekommer väldigt mycket tyckande utan att många kan stödja sig på någon större bredare undersökningar än det egna akvariet och enstaka observationer. (Mig själv inklusive). Om man kunde samla erfarenheter från många så kan man också dra bättre slutsatser.
Om ni någon gång har hittat/kapat en häftig grenstump eller rot från något träd och stoppat ner i ert akvarium, berätta om era erfarenheter!
Här är några punkter som ni kan försöka svara på om ni är intresserade att hjälpa till

* Vad var det för träd?
* Var det dött vid insamlandet eller togs det vid beskärning?
* Behandlade ni det på ngt sätt innan introduceringen? På vilket sätt i så fall? (Torkning, kokning, skrubbning, m.m.) Var barken kvar?
* Hur tålde grenen/roten vattnet? (Nedbrytning osv.)
* Hur påverkades vattnet? (Kemiskt och utseendemässigt)
* Övriga observationer eller tankar
/Kalle
Kommentar