Samla erfarenheter av svenska grenar/rötter i akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tottofagrin
    • July 2003
    • 330

    Samla erfarenheter av svenska grenar/rötter i akvarier

    Då denna fråga kommer upp titt som tätt och det förekommer en hel del olika svar så tycker jag det hade varit intressant att försöka göra en helt ovetenskaplig undersökning bland oss alla här om olika erfarenheter när det gäller att ha hittade grenar/rötter från inhemska eller trädgårdsförekommande träd i akvariet.

    Det förekommer väldigt mycket tyckande utan att många kan stödja sig på någon större bredare undersökningar än det egna akvariet och enstaka observationer. (Mig själv inklusive). Om man kunde samla erfarenheter från många så kan man också dra bättre slutsatser.

    Om ni någon gång har hittat/kapat en häftig grenstump eller rot från något träd och stoppat ner i ert akvarium, berätta om era erfarenheter!

    Här är några punkter som ni kan försöka svara på om ni är intresserade att hjälpa till

    * Vad var det för träd?
    * Var det dött vid insamlandet eller togs det vid beskärning?
    * Behandlade ni det på ngt sätt innan introduceringen? På vilket sätt i så fall? (Torkning, kokning, skrubbning, m.m.) Var barken kvar?
    * Hur tålde grenen/roten vattnet? (Nedbrytning osv.)
    * Hur påverkades vattnet? (Kemiskt och utseendemässigt)
    * Övriga observationer eller tankar

    /Kalle
    MVH Kalle
    "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp
  • Tottofagrin
    • July 2003
    • 330

    #2
    Bambustockar

    Om jag själv ska börja så den enda erfareheten av icke "mangrove" rötter i akvarier är bambustockar modell större, ca 10-15cm i diameter. Jag hade ca 1-1,5 m bambu i mitt 375l akvarie. Dessa var inhandlade torkade och obehandlade stockar. De var i karet i kanske 6-8 månader totalt.

    Observationer:
    * Stockarna mörknade snabbt och blev brunaktiga i färgen.
    * Delar ovanför vattenytan verkade angripas av en vitaktig svamp
    * Vattnet påverkades inte utseendemässigt (sikt, färg etc.)
    * Jag kunde inte påvisa några större förändringar kemiskt i vattnet
    * Fiskarna verkade inte påverkas av bambun
    * Till sist: Det var jävligt snyggt!

    /Kalle
    Senast redigerad av Tottofagrin; 19 April 2005, 10:17.
    MVH Kalle
    "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

    Kommentar

    • averater
      • March 2004
      • 381

      #3
      har björk i mitt kar, träet ruttnar ganska fort, men barken hänger i fortfarande efter drygt ett år. (tog bort det messta träet så det lilla som finns kvar har jag inte märkt något negativt av)

      samtliga grenar och barkbitar jag tog var stendöa och hade troligen varit det i minst ett år.

      grenarna kokades och skrubbades innan jag la i dom.

      har inte märkt att grenarna har påverkat vattnet alls.

      ps tog altså både hela (små) grenar, och större barkbitar.
      Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Jag har också haft bambu i mitt akvarie, dock tunna pinnar. Jag köpte helt vanliga blomsterpinnar i nån affär, ingen som helst behandling, och bara tryckte ner dem i gruset. De gick inte över ytan. Alla observationer i övrigt var exakt desamma som Tottofagrin/Kalles.

        Nån som haft bok? Jag har ett gäng asfräcka grenar/grenklykor från grannen som sågade ner 50 meter bokhäck. De ligger ute nu (i ett år) för att "härdas" eller nåt. Vet inte vad jag ska göra med dem.

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          • April 2002
          • 1103

          #5
          Flera personer i Malmö Akvarieförening har med gott resultat använt rötter de själva plockat ur en torvmosse.

          Det enda problemet de haft med dessa rötter är att det tagit lång tid innan de sjunker av sig själv, ibland många månader. Rötterna måste därför fästas i akvariet på något sätt.

          Föreningen ska förresten åka på utflykt och plocka rötter på samma ställe nu den 23 april.
          Malmö Akvarieförening
          no hope, no harm, just another false alarm

          Kommentar

          • pettersson206
            • January 2005
            • 134

            #6
            vet inte vad det är för träd slag men den var död alltså ingen bark,harkokats ingen påvärkan på vatnet.väldigt fin.har inte förändrats nåt
            <3Cornflakes<3

            Kommentar

            • svartsolros
              • April 2005
              • 16

              #7
              Jag har en gren som jag hittat i en källa i skogen, vattnet från källan är så klart och rent att man kan dricka det. Vet inte vad det är för träslag i grenen men den verkar inte avge några ämnen. Tror den legat länge i källan och blivit helt urlakad. Snygg är den och malarna gillar den.
              Marie
              http://mariwi.95mb.com/
              Marie
              http://mariwi.95mb.com/

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=415492

              Kommentar

              • Hasse H
                • August 2004
                • 2111

                #8
                Jag har en del alrötter i mitt SA-kar. Plockades i en svartvattenbäck som rann genom ett sumpområde mellan två sjöar. Drog på mig vadarstövlarna och trampade runt i botten där jag såg att det låg rötter. Bäcken kantades av alträd i mängder så det var ingen tvekan om att det var al som också låg i vattnet. Rötterna var döda när jag tog dem, de låg löst i sandbotten.

                Enda behandlingen var skrubbning och avsköljning i badkaret innan de åkte ner i karet.

                Alrötterna ruttnar väldigt långsamt och påverkar inte vattnet något nämnvärt, en svag försurning möjligen men det är inte av ondo i det aktuella karet.

                De är ljusare än "mangroverötter" man köper i butik, kan vara värt att tänka på om man ska blanda.

                Bifogar resultatet av den nämnda rotjakten.
                Bifogade filer
                mvh Hasse
                Det man inte vet, har man ingen aning om.

                Kommentar

                Arbetssätt...