Vilka löv/ grenar kan jag använda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonisg
    • April 2005
    • 172

    Vilka löv/ grenar kan jag använda?

    Skulle vilja pryda mitt sydamerika kar med lite grenar och löv. Vad kan jag använda för grenar? Har stora björkar på gården, äppelträd och en ek. Kan jag använda något av dessa träd? Och isf ska jag koka grenarna först? Tacksam för ett svar! / Mvh Jonathan
    -:KUNGEN:-

    Juwel 110 L, 2*18W, Eheim 2213 Ytterfilter, 100 W Hydor Heater. Mäsk Co2. PMDD

    Zooline 50 L, Tomt....

    Zooline 100 L, Blandade små ciklider.
  • Tottofagrin
    • July 2003
    • 330

    #2
    Det råder lite delade meningar om huruvida icke-akvariehandels-köpta-grenar/rötter ska användas i akvarium. men om man ska säga någonting om det så kan man väl säga att av de du nämnde så kommer eken att hålla längst, men detta gör den pågrund av att den innehåller större mängder av vissa ämnen, tanniner bla.a, som är hämmande för nedbrytare. Så huruvida eken är lämplig i akvariet beror då på hur stor gren, hur stort akvarium, hur ofta du byter vatten, etc. En helt fri gissning är att det mycket väl skulle gå bra med ekgrenar i akvariet, många använder eklöv som dekoration och det funkar utmärkt. Även björk och äppelträd borde fungera men dessa är inte lika motståndskraftiga som eken.

    Att tänka på är att du ska göra rent grenarna ordentligt, skrubba och om den får plats i ugnen så kör den där i 150 grader i en timme så är allt som var levande dött.

    Till sist, som en stor trädvän som vill värna om dess välbefinnande, var försiktig när du kapar av din gren. Tänk på trädet i första hand och inte på ditt akvarium. Behåll grenkragen, då den är det viktigaste försvaret mekaniska skador trädet har!

    /Kalle
    MVH Kalle
    "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

    Kommentar

    • akkva
      • January 2005
      • 5

      #3
      Kan inte grenen börja brinna om man kör den i ugnen?

      Kommentar

      • Karon
        • January 2002
        • 3170

        #4
        "Att tänka på är att du ska göra rent grenarna ordentligt, skrubba och om den får plats i ugnen så kör den där i 150 grader i en timme så är allt som var levande dött."

        Vad är det som är levande i en gren som man skulle avdöda i en ugn skulle vara farligt i ett akvarium?
        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

        Kommentar

        • Tottofagrin
          • July 2003
          • 330

          #5
          Ursprungligen postat av Karon
          "Att tänka på är att du ska göra rent grenarna ordentligt, skrubba och om den får plats i ugnen så kör den där i 150 grader i en timme så är allt som var levande dött."

          Vad är det som är levande i en gren som man skulle avdöda i en ugn skulle vara farligt i ett akvarium?
          Kanske inte i en gren men på en gren. Egentligen tror jag inte man ska vara så hyperrädd för att stoppa i saker i ett akvarium som kommer från naturen och inte vara så extremt pedantisk när det gäller renlighet (och det gäller både i akvariet och i hemmet, det är sånt som föder allergier och överkänslighet..). Men eftersom det är väldigt populärt att koka grejer inom denna hobby så tänkte jag komma med ett förslag som faktiskt tar död på ALLA bakterier m.m. Att koka nåt gör inte det.

          ...och träet börjar inte brinna vid 150 grader. Men akta så det inte kommer i kontakt med själva elementet i ugnen.
          MVH Kalle
          "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            sök lite på "beskära träd" på google så hittar du bra information om hur man beskär utan att orsaka onödigt mycekt skada.

            har fått såga ner både ett och 2 träd när jag arbetade då dom var beskurna så att dom blev dåliga.

            vissa träd mår också bättre av att inte bli beskurna under vissa tidsperioder.
            kan va bra att titta på det med.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Silfver
              • December 2004
              • 78

              #7
              hej har ett dött äppelträd som stått och varit dött i 2år ungefär .kan inte vara några problem alls att sätta ner lite i akvariet???
              jag började som tonåring ...

              Kommentar

              • akkva
                • January 2005
                • 5

                #8
                Ursprungligen postat av Tottofagrin
                ...och träet börjar inte brinna vid 150 grader. Men akta så det inte kommer i kontakt med själva elementet i ugnen.
                Då måste jag bara fråga, hur hög måste värmen vara för att trä ska börja brinna?

                Kommentar

                • Tottofagrin
                  • July 2003
                  • 330

                  #9
                  Antändningstemperaturen för trä ligger mellan 400-500 grader C. Så att köra det i ugnen är inga problem.

                  /Kalle
                  MVH Kalle
                  "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

                  Kommentar

                  Arbetssätt...