inreda i malawi kar....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Heliko
    • February 2003
    • 62

    inreda i malawi kar....

    Hej hopp...
    Tänkte kolla med er om en liten idè som jag fick för några minuter sen.
    Har ett 120L malawikar som jag tänkte styra upp lite i.
    Har ett stort sternröse i ena hörnet av karet bestående av en massa lavastenar som bildar en massa grottor eftersom malawi gillar grottor.
    Nu kom jag på att jag kanske skulle bygga ett långt stenröse tvärs över hela karet. Inte särskilt högt men det kommer att bli en j*vla massa grottor.
    Någon med synpunkter på detta projekt?
    Fiskarna i karet är ett par golden samt några rödzebror.....
    Tackar ödmjukast för bra svar.....
    Peppe
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    "Tvärs över"? Menar du längst med bakrutan eller på diagonalen?
    Längst med rutan ger ett platt och tråkigt utseende, på diagonalen gör att karet ser större ut än vad det är. Som du säger så blir det mer gömställen ju mer sten du slänger i, nackdelen är att det blir många ställen som skit kan samlas på också.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Heliko
      • February 2003
      • 62

      #3
      Ursprungligen postat av Tropfrog
      "Tvärs över"? Menar du längst med bakrutan eller på diagonalen?
      Längst med rutan ger ett platt och tråkigt utseende, på diagonalen gör att karet ser större ut än vad det är. Som du säger så blir det mer gömställen ju mer sten du slänger i, nackdelen är att det blir många ställen som skit kan samlas på också.
      MVH
      Magnus
      Jag tänkte mest på diagonalen, det blir ett schysst utseende och eftersom jag inte använder mig av större stenar än en knytnäve så kan jag helt enkelt bara lyfta ur dem vid rengöring, men då uppkommer ett litet annat problem, jag har nämligen inget skydd på bottnen, tror du att glaset håller ändå? det kan ju inte bli så tungt tycker jag iaf.
      Vi snackar om kanske 8 lavastenar som är knytnävsstora. problem?
      Peppe

      Kommentar

      • hultanhasek
        • November 2004
        • 94

        #4
        jag har haft 5 st lavastenar i storleken 2knytnävar(?) utan bottenskydd....
        kändes helt lugnt.... de väger ju inte mycket alls eftersom de är så pass porösa...detta var i ett 100l
        har startat ett 310 liters nu och ska ha MYCKET mer sten och då har jag lagt i en friggoskiva 10mm i botten.....
        men 8 st små lavastenar ska nog inte vara något problem för dig....
        Även en trasig klocka går rätt två gånger per dygn.

        Kommentar

        Arbetssätt...